View Single Post
Sitat av OoM Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ikke bare det, det er spekulasjon, som selv når det kommer fra fagfolk ikke verdt noe.

Spørsmålet en må stille seg i en slik situasjon er følgende: er det beviselig slik at sexdokker fører til overgrep og dermed skade? Å tenke seg til at noe er skadelig er ikke tilstrekkelig, for dersom det er presendens man vil ha, så må man helt frem til de siste årene ha vært for å forby og straffe innehavere av "voldelige spill". Da kritikerne mente man kunne tenke seg at voldelige spill ledet til voldelige handlinger. Forskning viste at det motsatte var tilfellet, og at de som spilte var mindre voldelige. Det bør illustrere poenget på en måte mange her kan relatere seg til.

Et samfunn skal kunne forby ting, men da kun dersom det faktisk skader samfunnet, å si at man tror det er skadelig burde ikke være tilstrekkelig grunn til noen for å godta forbud. Om det er så åpenbart at noe er skadelig burde de som vil ha forbud enkelt kunne bevise kausalitet mellom "dokkebruk" om jeg kan kalle det det og overgrep. Dersom det skjer, skal jeg stille meg helhjertet bak et forbud. Inntil det, reserverer jeg meg retten til å si at hele greia er tullete moralisme.