View Single Post
Fra #3

Sitat av Noxaran
Er det en software bug så vil jeg anta at da må de linke hendelsen mot at det var en planlagt operasjon for å skade selskapet - noe som antageligvis blir vanskelig å bevise i retten.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært enig i det hele hele tiden, det har alle andre som har svart også forsåvidt. Alle har påstått at å ta ned en spillserver fra insiden av spillet er ulovlig.

Det diskusjonen har dreid seg om er min mening om at de må kunne bevise at dette ikke ble gjort ubevisst.
Dette er så klart så at ikke uskyldige skal bli dømt for noe de ikke kunne forutsi at skulle forekomme.
Altså bevisbyrden ligger hos anklager ikke den anklagede.
Hadde man gått i filene/kodingen og utført justeringer via en usikkerhet i systemet så er det en ting, men siden han forklarer at han skal gjøre dette ved å bruke spillet slik det er tenkt fra produsent at spillet skal spilles så kan det forekomme helt tilfeldig og ofte - noe som det også gjør.
Hele spillet blir sjeldent slått ut da de fleste spill har flere små servere som er koblet så kun en del av spillet og spillerne som befinner seg der vil bli rammet i stede for hele.

Siden jeg tydligvis ikke klarer å formulere meg så må jeg prøve igjen. Steg for steg.


1. Buggen.
Most trolig en eller flere handliner utført samtidig eller i rekkefølge på en speisifik plass inne i spillet.
Altså noe som 6.8 milioner mmo brukere (aug. 2014) tilfeldigvis kan utføre om de er uheldig.

2. Resultatet.
"crashe/corrupte servere slik at de blir værende nede lenge." Så bedriften taper penger og går rettens vei.

3. Skyldig eller uskyldig.

Om den anklagede ikke viste at å hinke over en blå stein samtidig som han plystret vil ha sånne konsekvenser så kan han ikke dømmes for resultatet.
Ja han har skyld i hva som har hendt men ingen kan forvente at du skal vite at å uføre disse handlingene over en blå stein ville få hele norge til å stoppe opp i et døgn.
Altså er det helt urimelig at han skal straffes.

Kan bedriften bevise at den anklagede uførte buggen i ond hendsikt så ja da er han også skyldig i hendelsen men skal da også bli dømt og bøtlagt etter lovverket.

Og derfor mener jeg at de må ha bevis - uten så er det nekt, nekt og nekt og du vil kun være en uheldig uskyldig.