View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Her er vel forskningen ganske klar på at en gang i uken er for lite for optimalt resultat, og det samme gjelder hver dag. Tre dager i uken per muskel(gruppe) er vel det "tryggeste", da man både får volum og restitusjon.
Vis hele sitatet...
Tja. Like sikkert som at man kan finne forskning som støtter én type splitt/intervall, så er det at man kan finne forskning som støtter det motsatte. Jeg tror ikke det er mange andre grener av vitenskapen som har så mange motstridende studier som det treningslæren har. Og hva er nå egentlig «optimalt resultat» uansett? Noen vil bli større, noen vil bli sterkere, noen vil bli mer utholdende, noen vil bli tynnere, noen vil bli en all-rounder, ... For ikke å snakke om hvor utrolig forskjellig utgangspunkt alle har. Noen er utrente, noen er topptrente, de fleste er et sted i mellom. Gener spiller en stor rolle. Det finnes ikke én type trening som utvilsomt er bedre enn andre, uansett forutsetninger og målsetninger. Er det én ting som er sikkert, så er det at ingenting er sikkert. Folk som har veldig bastante påstander er sjeldent verdt å lytte til.

Man finner forskjellige programmer for alt. Da jeg startet å trene, var målet mitt bare å bli sterkere. Om jeg ble større eller mindre, lettere eller tyngre, var ikke så nøye. Da opplevde jeg at det var overvekt av programmer med kort restitusjonstid, og deriblant også dette nevnte «squat every day»-programmet. Etter hvert ville jeg fokusere mer på volum/hypertrofi, og endte da opp med mer klassiske bodybuilding-programmer. Der var det overvekt av klassiske brosplits og «once-a-week»-splits. Mange av muskelbuntene du ser på Muscle Beach dedikerer hver ukedag til én isolert muskelgruppe.

Legg merke til at jeg sier «overvekt av», ikke «utelukkende». Det var også styrkeprogrammer som kjørte brosplit, og det var også volumprogrammer med kort restitusjonstid.
Men ja, som du sier: 3 ggr/uke er vel den «trygge middelveien»!

For meg personlig varierer det fra muskelgruppe til muskelgruppe hvor ofte jeg kan trene dem. Bryst og lats, f.eks. pleide jeg å trene 3 ggr/uke, men det ble litt for hardt, og jeg stagnerte relativt fort. Gikk ned til 2 ggr/uke, med noe fremgang, men ikke all verden. Nå har jeg sluttet med faste dager, og kjører heller en rotasjon som gjør at jeg får sånn omtrent 2,5 ggr/uke, og det har funket best for meg hittil. Likevel anerkjenner jeg at vi alle er forskjellige, så jeg tør ikke å presentere min splitt som noe som helst fasit.
En av mine beste venner, som jeg ofte trener sammen med, får for eksempel ikke noe særlig utbytte av mitt program. Han trener heller et annet program, som jeg ikke fikk noe utbytte av.

De beste rådene jeg kan gi:
* Prøv forskjellige programmer, for å se hva kroppen din responderer best på (det endrer seg sannsynligvis med tid)
* Lær kroppen din å kjenne, og lytt til egen kropp
* Ta alle tips med en klype salt, spesielt de som kommer fra skråsikre folk!
* Uansett hva du gjør på gymmen, så er det bedre enn å ligge på sofaen
Sist endret av Realist1; 13. oktober 2019 kl. 00:35.