View Single Post
Her er det forskjellige skoler ute og går. Noen mener hver muskelgruppe ikke bør trenes mer enn én gang i uken, mens andre hevder at «squat every day» er veien å gå. To dagers hvile vil gi en viss restitusjon, men de vil ikke være fullstendig restituert på den tiden. Men trappeløp og knebøy er ganske forskjellige typer øvelser. Når er siste gang du tar knebøy før torsdagen?

Personlig kunne jeg godt kjørt trappeløp to dager før knebøy – eller, i alle fall gitt det et forsøk. Gitt at du kjenner kroppen din godt nok—noe jeg antar du gjør hvis du har trent lenge—så vil du jo merke det hvis det blir for lite hvile, og da er det jo bare til å legge om.

Hvis du er ny med trappeløp, eller ikke har trent knebøy spesielt lenge, så ville jeg vært mer bekymret for at det kan bli en overbelastning for deg å kjøre to såpass tunge øvelser såpass tett inntil hverandre. Selv ville jeg for eksempel startet rolig, og tatt den første trappeøkten som en veeeldig rolig gjennomkjøring, og så økt intensiteten gradvis (sakte!) hver økt. Gir du full pupp på både trappeløp og knebøy helt fra start, og du ikke er skikkelig gjennomtrent fra før, så tror jeg man kan risikere å gå på en aldri så liten smell.

Hvordan man restaurerer muskler er jeg forøvrig noe usikker på, men den naturlige restitusjonen fungerer vel som en slags restaurering.