View Single Post
Mat er faen meg dyrt. Jeg har i lengre tid levd på frossenpizza av den dyre typen (f.eks. BigOne Pepperoni til 85,- eller TakeAway til 120,-, samt Peppes, kebab, hamburgere og pølsemenyer. Det vil si, jeg spiser gratis lunsj, middag (når jeg gidder) og frokost (hvis jeg en sjelden gang står tidlig nok opp) på jobben, men kveldsmat og mange middager besto gjerne av dette "dritet" her. Nå har jeg bestemt meg for å ta litt ansvar, både for helsa og økonomiens skyld, og handle skikkelig mat og lage hjemme selv. Har jo hørt det skal være så mye billigere.

Synes det var ganske dyrt jeg, da. Kjøper jeg en BigOne til 85,- så er jeg METT den kvelden. Nå gikk jeg i butikken for å kjøpe skikkelig mat. "Å helvete, 64,- for en liten pakke kyllingfilet. Oj, 50 spenn for en pakke boil-in bag ris. 35,- for et par middagspølser. Hvafaan, over 30 kroner per pakke Vossafår. Å satan så dyrt det er med melk. Og et normalt godt og sunt grovbrød koster nesten 30 spenn! Og osteprisene?!?! Shiiet."
Da jeg gikk og så alle prisene individuelt tenkte jeg bare hvor jævlig dyrt dette kom til å bli. Men da jeg kom til kassa betalte jeg "bare" ca 330 spenn, og nå har jeg faktisk både frokost, middag og kveld hele uken. Ganger jeg det opp, så blir det røffly 1400,-/mnd. Klarer jeg å holde meg til under 1500 spenn i måneden på mat, så er jeg jo kongehappy. Tidligere har jeg brukt typ 4-5k i måneden på mat. Alt er en forbedring. Vi får nå se, da.

Forøvrig vil jeg oppfordre alle til å føre regnskap! Jeg tjener nå utrolig mye bedre enn jeg gjorde tidligere, men likevel har jeg blitt mye mer sparsommelig, mye på grunn av tanken på at hver eneste krone trackes i regnskapet, en overraskende sterk motivasjon til å spare på kronestykkene som ligger og slenger. Da blir man også klar over hva man bruker penger på, og det er lett å kunne se på enden av måneden at "Helvete, den der tirsdagssjokoladen min har kostet meg 250 kr denne måneden, jeg har brukt 1700,- på byen, og 600 spenn har gått bare til junkfood."
Vips, så er man klar over det, så sparer man kanskje 2500,- neste måned.

Forøvrig, on a sidenote, denne tråden fikk meg jaggu til å undre om denne såkalte lyspærekonspirasjonen igjen. Noen som har noe nyttig info angående det? Fytt i helvete så mange ganger jeg har skiftet lyspære på badet og i yttergangen de siste månedene. Latterlig.