View Single Post
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Ah, throwback til "Dyrt eller billig å ha nyere bil"-tråden din.
For å gjenta meg selv: Bilholdet du snakker om er dyrt uansett. Skal du kjøpe en brukt Mercedes og ha den i 1-2 år så er det umulig å si hva det vil koste. Du kan spørre folk som har tilsvarende bil og spørre hva de har brukt på vedlikehold per år som en pekepinn. Og så er det ren gambling hva som blir fasiten. Er du heldig så slipper du noen dyre reparasjoner, men du vil ha verditap. Dette har jeg ingen erfaring med selv, men i følge lendo kan du regne med 10% verditap per år i din situasjon. Er du uheldig så får du i tillegg til verditap minst en dyr reparasjon mens bilen er i ditt eie. Som du selv har erfart: Å ha mercedesen på verksted er dyrt.
Vis hele sitatet...
Tusenlappene ryker fort på verksted, det er det ingen tvil om.

Tilstand på bilen og hvordan den har blitt behandlet gjennom årene er vesentlig når man kjøper bruktbil, uavhengig av merke og drivlinje. Man kan ende opp med en drittbil uansett om man ikke undersøker godt nok.

Det har vært nevnt tidligere at bil er et tapsprosjekt. Det er helt korrekt, og for mange av oss er det dessverre slik at vi er totalt avhengig av bilen. Derfor kan det være lurt å kjøpe bil etter økonomi. Har man råd til å kjøpe dyr bil, bør man ha råd til å fikse den, og betale det som måtte være av drivstoff, service etc.

Hvorvidt det er lurt eller ikke å kjøpe en stor Mercedes nå er vanskelig å si. Du vil uansett tape penger på den. Jeg tror ikke dieselmarkedet er dødt på endel år enda når man kommer seg litt ut i periferien.

Jeg kjøpte bil etter hjertet, økonomi og et borettslag hvor jeg ikke har tilgang til egen lader. Det ble derfor en stor oljebrenner. Jeg skal over til elbil igjen etterhvert om/når jeg får montere egen lader og det kanskje blir bedre leveransetid ��

Taycan <3

Edit: Fulgte med på priser en stund før jeg handlet, og feks en 550d koster nå ca 100k mer enn for et par år siden. Da samme alder, utstyrsnivå og slikt.
Sist endret av loppetrusa; 17. januar 2022 kl. 18:46.