View Single Post
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
404
Sitat av belisarius Vis innlegg
Islam er en veldig strukturert lovreligion, på linje med katolisismen.
Vis hele sitatet...
Det er også judaismen og kristendomens utrolige varianter. Fordi de alle er basert mer eller mindre på de samme skrifter, helter og historier.

Mange finner en ro i islam, og et fast holdepunkt i livet.Mange foretrekker dette framfor en, noen vil si meningsløs og normløs, tilværelse uten et høyere ideal å tro på.
Vis hele sitatet...
Enda flere finner ro i andre religioner. Å tro på noe større enn seg selv og de tilfeldigheter man havner utenfor, gir for mange mening i hverdagen.


Er også av den oppfatning at kvinner innserst inne ønsker å underordne seg en mann. Mange finner trygghet i klare og avklarte kjønnsroller.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har alvorlige problemer med din oppfatning. Jeg kan ikke forstå at en som har vokst opp i det ganske så likestilte Norske samfunnet kan få seg selv til å si noe slikt. Dersom dette hadde vært en naturlig greie, slik du antydiger, ville det ikke ha eksistert matriarkalske sivilisasjoner og stammesamfunn.

Jeg kunne nok aldri bli muslim pga at jeg ser det som overtro. Koranen og de andre islamske kildene har også et til tider voldelig budskap som jeg ikke kan stille meg bak.
Vis hele sitatet...
Man kan vel ikke akkurat påstå at volden oppstod med Muhammeds videreføring av de to allerede monoteiske religionene i nærområdet. I verste fall var han inspirert...

"23 Dette sa Moses til israelittene, og de førte spotteren utenfor leiren og steinet ham. Israelittene gjorde som Herren hadde befalt Moses."

Flere eksempler på dette finner du her

Mennesker har behov for et åndelig element i livet, og det har vi i stor grad mistet ved at kristendommen har mistet sin innflytelse på samfunnet.
Vis hele sitatet...
Likevel arugmenterer du for at den fredelige kristendommen som ble innført i Norge under trussel av sverd, drap og evig pine - og som var en totalitærmakt på lik linje med det du fordømmer så grovt som "totalitære islamister" frem til reformasjonen. Det som i utgangspunktet kun var en mindre bevegelse i nåværende Tyskland, endte opp som et stort opptrinn på bakgrunn av at en engelsk konge ikke lenger var fornøyd med kona si, og at paven nektet ham skilsmisse. Røft skissert...

Sitat av entropi Vis innlegg
Selvsagt kan man være religiøs og høyt utdannet. Eller ateist og stokk idiot for den saks skyld. Jeg ser ikke noe stor motsetning der i det hele tatt så lenge man evner å skille religion og vitenskap. Å være f eks evolusjonsfornekter og biolog vil nok by på noen problemer.
Vis hele sitatet...
Dersom du evner å bli biolog samtidig som du er evolusjonsfornekter, da er det noe som har sviktet i det høyere utdanningssystemet...
Sist endret av Svartedauden; 31. oktober 2016 kl. 15:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.