View Single Post
Sitat av magnet Vis innlegg
nei strengt tatt ikke? hvorfor mener du det?
klart du kan tegne tråder mellom rotte og hest, men i ett sammfunnsperspektiv mener jeg att ateisme burde være forventet med det moderne sammfunnets tilgjengelige informasjon.

ateisme er dønn ærlig. Er du ikke enig?
på samme måte som science også er lojal mot informasjon og korrigerer seg selv.
det finnes ikke snev av eget ønske eller personlighet i disse "objektive kalkuleringer".

sålenge utdannede folk ikke nødvendigvis trenger å følge denne "regelen" så stemmer det jo ikke? det finnes jo nok forskere og utdannede folk uten værdig kredibilitet.
som i bunn å grunn er følger av deres personlige ønsker, det være penger, berømmelse eller annen ønsketenking, feks religion.
Og det er vel en uheldig brist.
Vis hele sitatet...
Beklager, men dette var skrale saker. robhol etterlyste kilder for påstanden din. Det er en rimelig forespørsel, i alle fall med tanke på hvordan du formulerte deg opprinnelig. Det er uansett fullt mulig å være utdannet og religiøs. Gå 150 år tilbake i tid, da var 'alle' dypt kristne i hele europa. Også intelligensiaen. Man hadde universiteter og dypt seriøse forskere den gangen også. Selv om det helt klart foreligger en sammenheng mellom ateisme og høyere utdanning i dag, så finnes det mange forskere, også helt i toppen, som er dypt troende. Sant å si får jeg ikke helt taket på hva du forsøker å formidle.

Jeg er helt enig i at ateisme er rasjonelt. Men det betyr ikke at alle troende nødvendigvis er sprø eller ondsinnede, slik du tilsynelatende insinuerer. Tro er et svært komplisert fenomen og de psykologiske mekanismene som ligger bak er bare delvis forstått. Jeg synes konklusjonene dine er tuftet på litt tynt grunnlag. Og før du spør, så nei - jeg er ikke religiøs. Ikke engang bittelitt.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. oktober 2016 kl. 10:03.