View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er vel strengt tatt vanskelig å si noe om kvinneandelen før man både har fått den bekreftet fra troverdig hold og undersøkt om det samme gjelder konvertering generelt, og ikke bare til islam. Det samme er selvsagt tilfellet for den påståtte korrelasjonen med utdanning, men om den er spesiell for fremmedkulturelle religioner som islam, kan en mulig forklaring være at høyere utdanning og intelligens er korrelert med mindre fremmedfrykt; det vil da heller være et utslag av en tendens til større skepsis mot fremmede religioner blant de med lav utdanning, enn en tendens til å aktivt oppsøke dem blant de med høy utdanning.
Vis hele sitatet...
Vi har gode tall på dette, 62% til 68% kvinneandel avhengig av periode i UK ( http://faith-matters.org/images/stor...-in-the-uk.pdf , pro-religionsgruppe). Jeg klarte ikke å finne tall for konverter i andre religioner, så om noen har er jeg nysgjerrig.

Jeg tror ingen har påstått korrelasjon mot utdanning, men heller bemerket at siden også høyt utdannete kvinner konverter er det ikke mangel på informasjon / uvitenhet om kvinners stilling i Islamsk kultur som er problemet her. De som vet hva de går til konverterer også, og det forundrer.

For min del tror jeg deler av dette kan også sees i sammenheng med at synet på kvinner i den islamske verden er mer komplisert enn mange her liker å tro. Det er liten tvil om at den arabiske verden er et helt jævlig sted å være kvinne, men steder som Iran, Pakistan og Sentral-Asia har i hovedsak kvinnesyn som er nærme våre besteforeldres; kjønnene er forskjellige, men like mye verdt. Dessverre har iallefall de to førstnevnte beveget seg i gal retning de siste årene, men Iran er det fortsatt flere kvinner enn menn på universitetene. Det er rimelig annerledes enn situasjonen i f.eks. Egypt som beveger seg mot 100% mannsdominert nå.