View Single Post
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Med tanke på kraftig vind (storm) som det kan bli, har jeg utelukket lavvu i og med at jeg har den tanken at ett telt tåler litt mer vind. Har bestilt ett tunneltelt som jeg tror skal være ganske greit. Her kommer jeg til å kjøpe ekstra stenger til teltet hvis det blir prat om å dra til steder hvor det pleier å være vindhardt. Soveposene tenkte jeg ett par slike og slike. I tillegg til dette tenkte jeg en fjellduk hvor begge får plass inni. Ett par slike og noen gode oppblåsbare liggeunderlag. Tenkte jeg bare skulle bruke vanlig primus

Pulk tenkte jeg på denne som sikkert ungen kan bruke som akebrett også
Telefon og førstehjelps pakke er en selvfølge, samt spade og litt "tau".

Sikkert veldig artig å pilke men med tanke på at det er den kaldeste plassen å være velger jeg å slå leir en annen plass enn på isen.

Det var noe av det jeg har tenkt på hittil.

Ser det greit ut eller er det helt på bærtur?
Vis hele sitatet...

Tunneltelt suger. Det er trangt, om vinteren blir det klamt og du kan ikke fyre skikkelig så du får tørket skisko/sokker etc.

Lavvu tåler langt mer vind og storm en man skulle tro. Spesielt om du dropper en-stangs lavvu. Har selv vært på pilketur med pulk og lavvu og det blåste opp til storm. Ikke en dritt å gjøre ute, heldigvis hadde vi satt opp lavvuen ute på isen så vi borret fiskehull og stekte fisk og koste oss max med en klunk brennevin. Utenfor herjet uværet og inne i lavvuen kunne man sitte i t-skjorte. Helt sant. Husk at lavvu kan ha forskjellige kvaliteter, men de som tåler uvær har mange stenger - 12 eller 16 kanskje? Husker ikke helt men det er masse barduner som man tjorer fast lavvun i. Pluss at de anbefaler å måke snø et stykke opp etter veggene. Du kan stå i en lavvu, det er godt med plass og du kan fyre så hardt du bare ønsker slik at det er sommertemp inne i lavvu.

Anbefaler å ha med en plate til å plassere ovnen på. Feks vannfast finèr slik at den står dønn stabilt. Blir det for mye utstyr til å trekke opp på en vending med ved, fuel etc så stikk opp kvelden i forveien om du har muligheten å slå opp lavvuen. Så er det enkelt når du og guttungen kommer dagen etter.

Mtp på soveposer så ville jeg valgt det beste du har råd til. Det er lite gøy å fryse om natta når en er på tur. Pulk ville jeg personlig valgt den gode gamle typen som har "telt" over selve pulken slik at det blir enklere å pakke pulken.

For guttungens aking hvorfor ikke henge et realt akebrett etter pulken?

God tur
Sist endret av frtoretang; 25. juli 2015 kl. 18:06.