View Single Post
Jeg er lege og i midten av 30-årene. Jeg har ikke noe avhengighetsproblem, men etter å ha lært om flere av stoffene kom trangen (mer av nysgjerrighet enn av behov ellers). Etter å ha prøvd stoffer av diverse legemidler i lovlig setting selv, er jeg ganske skuffa over ruspotensialet. En gjenganger, tenker jeg nå, at er en overdrivelse av ruseffekten og spesielt skadevirkningene sporadisk bruk har.

Først en bønn. Dere er veldig på å bruke virkestoff og generiske navn om hverandre, til den grad at det skaper forvirring. Den eneste gangen dette har noe å si er ved depotpreparater, der utløsingsmekanismen er varierende, med påfølgende konsekvenser for inntaksmåte og absorpsjon (osv). Og da bør trådstarter eller svarere gjerne utdype. Forstå hva du snakker om før du poster råd.

Mitt ruspolitiske ståsted er relativt liberalt, og det var det lenge før jeg selv fikk kjøtt på beinet. Jeg mener det meste bør være frivillig å bruke, men at apotek og helsepersonell for øvrig har en informasjonsplikt som skal forhindre misbruk og avhengighet. Dessuten mener jeg at misbruk trenger en oppdatert definisjon, og at avhengighet krever mer oppmerksomhet og tiltak fra de som sitter på pengesekken. Jeg tipper at de fleste på dette forumet HATER avhengighetsspiralen, men de fleste syns rusen kan være en god ting i seg selv. Vi har alltid hørt at de to tingene er uadskillelige, men jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner, med (rette) skapt for å beskytte de som ikke klarer å regulere seg selv. Jeg mener at man ikke bør la ruslyst bestemme over livet, men at rus er brukbart i gitte situasjoner og til dels som kontrollert rekreasjon.

Men, til mine erfaringer. Jeg har brukt cannabis i røyk, funker flott samme dag og natt, men gir meg problemer med å fungere optimalt dagen etter. Derfor er dette noe som helt reserveres ferier for meg. Benzo er fantastisk i moderat store og hurtigvirkende doser (ja, så hold deg unna rivotril hvis du ikke vil bli, eller er, heltidsnarkis). OxyNORM (altså oksykodon i ikke-depot-form) er bra møt smerter og gir såklart en barm og god rus, som kan tilrådesi de tilfellene det er nødvendig eller ved kortvarig ønske øm varm-klem-rus uten store bivirkninger (doseavhengig. Ta 10’hvis du er opiatnaiv. Ikke lat som om du er tøff første gang). Vær forsiktig med buprenorfin hvis du ikke har brukt opiater før. Noen påstår at det er tryggere, men har du fått en liten hvit pille av en kompis, spis kun (maks) en fjerdedel og gjør deg opp en mening før du spiser mer. Sniffing fungerer som alltid dårligere en peroralt inntak av opiater. Folk anbefaler røv iblant, men jeg må si meg usikker på den slående effekten av dette kontra normalt inntak. Drop gjerne. Men, pass for faen på og vær smart med dosen. Start rolig. Man skyter ingenting før man kjenner stoffet inn og ut, dessuten er skyting rett før avgangen på siste del av highway to hell. Du kommer det aldri vekk igjen, uten hjelp. Kola er greit, men blir en vane. Check yourself. Bruker du kola flere ganger i uka MÅ du jo ta grep. Det ødelegger nesa di, hjertet ditt og økonomien din. Benzo er chill, men bruk det mest når du føler at du trenger det, mot angst/vanskelige dager. Benzo er kredittkort med høy rente. Du kan forvente å betale tilbake all den angsten du døyver og alt det stresset du føler, når du ikke tar det lenger, og det med renter. Og det koster hardt. Vær smart. Benzo er best brukt til forbigående stress av all art, men gjør det idiot som daglig inntak. Du skaper i såfall en habitualtilstand der psyken din må ha små menger for å fungere normalt, altså det motsatte av hva du egentlig vil. Har du for mye benzogjeld i kroppen er du totalt screwed om ikke du får hjelp eller klarer å bruke andre stoffer (totalt fritt fra benzo-sidemisbruk) for å komme over kneika.

Mine 5 cent. Topp hovedpoenger:
- Opiater/opioider er deilig. Bruk deg sporadisk. Ikke skyt og ikke sniff. Røyk (sjeldent) eller spis. Billigere og bedre. Høy mestringsfølelse ved riktig bruk.
- Benzo. Bruk som medisin når du sliter eller trenger kortvarig utmelding, men ikkke bruk det fast. Da sliter du i lengden.
- Kola. Gøy til fest og gaming, til og med til film alene i leiligheten, men pass på ansiktet og slimhinnene dine, og pass på hjertet ditt.
- Amfetamin. Min mening er at det er rent søppel. Hold deg helt unna.
- Cannabis med måte er helt uproblematisk. Sykt overforbruk gjør deg dum og inaktiv.
- Rent psykosene ting som sopp, lsd, ket, DMT, osv er etter min erfaring helt personavhengig. Ingen fare, ut over hva du plages av med bruken selv. Så klart høyere risiko for psykiske lidelser, så vær forsiktig hvis du har psykiatriske utfordringer fra før av.

Takk for meg!