View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg tror du misforstår hva jeg egentlig argumenterer for. Jeg ser overhodet ikke på graviditet i arbeidslivet som et problem. Det er av natur en helt naturlig og uungåelig prosess. I tillegg har Norge veldig godt regelverk rundt nettopp dette, noe som har gjort det i stor grad til en ikke-ting i arbeidslivet. At du knytter uttalelsene mine til en form for anti-feministisk arbeidskultur tar jeg som en fornærmelse.
Vis hele sitatet...
Beklager hvis jeg fornærmet deg, jeg mistenker deg ikke for å være motstander av kvinners rettigheter. Jeg mistenker deg for å overdrive "kvinneproblemer" (sikkert ikke med vilje), noe som jeg mener er en viktig grunn til at dette med graviditet er et evig diskusjonstema i forbindelse med ansettelser. Du påstår at jeg mener dette for å være politisk korrekt, men graviditet, og kvinners stilling i arbeidslivet generelt, er faktisk ting jeg har førstehåndserfaring med på godt og vondt.

Sitat av Nether Vis innlegg
Det er et ubestridelig faktum at gravide kvinner opplever fysiske symptomer, deriblant hormonelle svingninger. Noen kvinner reagerer helt forferdelig og blir veldig ustabile, andre takler det helt fint. Jeg har i alle fall dette i tankene når jeg omgås gravide kvinner.

Jeg tok utgangspunkt i trådstarters spørsmål som omhandler ansettelsesprosessen. Det jeg sa var at du er alltid subjektiv, og er det et problem at kvinnen går ut i permisjon eller kan opptre irrasjonelt under graviditeten vil valget med stor sannsynlighet farges av nettopp dette. Enten du vil det eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg mener er å overdrive kvinneproblemer. At gravide kvinner er så veldig irrasjonelle er meget overdrevet. Ja, man blir fortere sliten, lettrørt og kanskje litt mer utålmodig. Partneren er nok den som merker det best. Men man klarer å opptre rasjonelt på jobb altså. Å hevde at det er en risiko å ha gravide kvinner i jobb fordi de er irrasjonelle og ustabile, er på linje med å hevde at kvinner er problematiske arbeidstakere fordi de blir aggressive av pms. Det er tull, rett og slett.

Det blir litt som at jeg skulle være skeptisk til å ansette skilte menn på 50 fordi de ofte blir så tafeste og ekle i midtlivskrisen (ja, det er mer vanlig enn du liker å tro, og igjen: personlig erfaring). Men folk flest er i stand til å styre sine impulser og opptre profesjonelt på jobb, og å gå rundt å frykte at de ikke klarer det er å overproblematisere.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det kan godt hende du har rett i. Skal innrømme at jeg ikke vet så mye om hvorvidt disse fordommene er utbredt eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det varierer nok veldig etter bransje, og generelt har det nok kommet seg en del (sikkert mye pga lovverket). Men jeg synes denne tråden illustrerer godt at det fortsatt er enkelte forstokkede holdninger og mye generell overdramatisering rundt utfordringen med graviditet i arbeidslivet.
Sist endret av entropi; 16. juli 2016 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.