View Single Post
Jeg tror at på generelt grunnlag så bør man være yderst forsiktig med å vurdere hvorvidt et uførevedtak er korrekt eller ikke. For folk som ser ting utenfra kjenner ikke detaljene, det er mange plager som ikke vises utenpå, alt fra gåen rygg og nakke til psykiske plager. NAV har vurdert hvert enkelt tilfelle, de har årevis med dokumentasjon fra leger, spesialister og journaler de undersøker når noen søker om ufør. Prosessen er jo også slik at det er arbeidsutprøving, og det er en lang prosess å bli ufør. Alt er liksom forsøkt og utprøvd. Alt fra fleksibel arbeidstid, tilrettelegging på arbeidsplass etc. Så rent generelt tenker jeg at en som er ufør, har en vektig grunn til å motta uføretrygd. Personen ble ikke ufør "fordi de ikke orket å jobbe" liksom.

Hva som er årsaken til at ts nå vurderer lønnet arbeid vet jeg ikke noe om, jeg kan spekulere men det blir jo bare det. Ren spekulasjon.

En viktig del av å være i jobb er den sosiale biten, det å være til nytte og få bidra med noe. Det blir for mange et enormt savn når dommen er felt og en ramler ut av arbeidslivet. Det alene kan gjøre at folk går på akkord med egen helse i et desperat forsøk på å komme tilbake i full jobb. Eller det kan være at økonomien blir så trang at ts føler økonomien ødelegger livskvaliteten. For det sliter å alltid måtte takke nei, selv til enkle ting som å bli med på utepils en solskinnsdag eller dra på fjellet å stå på ski. Enkle ting som en nærmest tar for gitt når en er frisk og i lønnet arbeid. Slike ting blir en økonomisk utskeielse så hinsides at det blir utenkelig for mange som er uføre. Og det er helt sikkert mange andre grunnet til å ønske å gå tilbake i jobb. Og om folk har helse til det, eller er heldig å finner en arbeidsgiver som kan være fleksibel på timer og tidspunkt så vil jeg absolutt si gi det et forsøk. For det kan forbedre livet på svært mange positive måter. MEn ta ting forsiktig. Forsøk deg frem gradvis, start gjerne med få timer per måned og se hvordan kropp og sinn reagerer på det. Så kan du gradvis øke til du merker det blir for mye og ligger rett under det.

Som sagt kan man jobbe som ufør, men inntekten rapporteres og inntekt over 0.4G medfører trekk i uføretrygden. Slik at om en som er ufør tar ett år forsøker seg i jobb og tjener 4-600 000 i lønn, da blir det nok ikke noe uføretrygd på toppen. Jeg har ikke sjekket hvor skjæringspunktet ligger, men en eller annen plass på inntektstigen så vil inntekt fra lønnet arbeid bli så høy at uføretrygden nulles. Kommer du opp i lønnet inntekt på mange hundretusen så blir nok det eneste inntekt det året - da blir utbetalingen fra NAV null kroner det året.

Det står sikkert på sidene til NAV om noen ønsker å sjekke.
Sist endret av _abc_; 10. august 2020 kl. 19:39.