View Single Post
Sitat av Speed25111 Vis innlegg
Jeg vil , men hvis noen erfaring med dette , jeg vil snakke om dette. For meg er uforetrygden er fangenskap ikke okonomisk frihet. Jeg vil holde meg unna nav.
Vis hele sitatet...
Ja uføretrygd er nærmest som å bli dømt til fattigdom, de som har laveste satser er vel faktisk under EU's fattigdomsgrense mener jeg å huske. Så om du føler at tiden er moden for å gå tilbake i jobb så har du alt å vinne på det. Både et virkelig økonomisk løft og ikke minst alt det andre positive som kommer fra å stå i jobb. Det å ha en meningsfull hverdag, kolleger, sosialt samvær, mestringsfølelse, det å bidra med noe nyttig.

For økonomiens del vil det for svært mange uføre være kjempegevinst å klare å jobbe, enten deltid eller fulltid om det er mulig. Mange uføre kommer ut med bare noe over 220 ish i året før skatt. Nærmest uansett hvilken jobb du får så kan du regne med at du skuffer inn 400 ish i året på full stilling. Så selv om en ser kun på økonomien så vil det være verdifullt for deg å gå tilbake i jobb. Så kan du jo se over tid hvor stor stillingsprosent som passer deg, hvor mye du kan jobbe uten at du blir sykere eller får større plager. Er du heldig kan du kanskje jobbe full stilling?

Det er vel blitt slik nå at det skal være enklere å komme tilbake til jobb for uføre, at du kan jobbe så mye du vil uten at du mister status som ufør. Du må melde inn hva du tjener og får redusert uføretrygden de måneder der du har annen inntekt. Men om det viser seg om et halvt år at det ble for mye, at du ikke hadde helse til å gå tilbake fulltid i jobb så vil du fortsatt får uføretrygd. Du trenger ikke søke på nytt.

https://www.nav.no/no/person/pensjon...%C3%A5%20jobbe.
Sist endret av _abc_; 10. august 2020 kl. 00:26.