View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Kanskje det er en korrelasjon, kanskje ikke. Hva så? Har de med høyere utdanning mer rett? Deres meninger er verdt det samme som de med lav eller ingen utdannelse.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke påstå kategorisk at "alle har like rett", det er høl i huet. Man kan kanskje ha relativt rett i det når det er snakk om subjektiviteter, men når det kommer objektive fakta på banen og det finnes drastisk forskjellige meninger om dem, noen nødvendigvis ta feil.

Det er få/ingen som påstår at folk med høyere utdannelse har mer rett enn de med lavere utdannelse bare fordi de er mer utdannet - påstanden er at det finnes en sammenheng mellom høyere utdanning og "riktigere" tenkning.

Høyere utdanning medfører at man blir utsatt for en del kunnskap og logikk som man ellers kan gå glipp av(*), og som påvirker måten man analyserer, vurderer og tilegner seg informasjon. Kort fortalt - kritisk tankegang. I denne tråden ser man for eksempel flere steder grove feiltolkninger av argumenter og begreper (spesielt korrelasjon, kausalitet og sammenhengen mellom disse), særlig blant de som virker "stoltest" av lav utdanning eller mest opptatt av å avfeie utdanning som inkonsekvent.

Hypotesen min er at sammenhengen skyldes (i hvert fall delvis) at folk som tar høyere utdanning har en tendens (dog ikke nødvendigvis en veldig uttalt en) til å tenke i mer metakognitive baner, og dermed er mer klar over de "innebygde" svakhetene vi alle har i tankemønstrene våre, og som ofte gjør at vi trekker feilslutninger.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Dømmer du folk etter tre ord de har skrevet på facebookprofilen sin?
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet; ja. Jeg mener fortsatt man bør være passe løk for å skrive "livets harde skole" under "utdanning" og faktisk mene det - denne tråden gjør egentlig en ganske god jobb med å illustrere poenget mitt, om noe indirekte...
Sist endret av robhol; 5. november 2015 kl. 12:58.