View Single Post
Hei

Har lenge hatt tanken om å bygge meg ei smie. Men å få tak i material for å bygge dette, viser seg å være vanskelig. Finner f.eks Cerablanket isolasjon for opp til ca 1300c fra USA til 800-900 kr, men så kommer ei frakt på ca 3000-4000kr.

Så jeg lurte på om noen her kunne ha en ide om hvor man kan skaffe slikt i Norge, og aller helst i Troms. Vet at J.H. Bjørklund er forhandler av Cerablanket (Morgan Thermal Ceramics) i Norge. Men siden jeg skal ha så lite ville de aller helst ikke selge til meg, pluss at jeg får ei dyr frakt fra Oslo. Vært i snakk med: Byggmaker, XLbygg, Neumanbygg, Coop og diverse andre men ingen som har noe som er i nærheten i spesifikasjon.
Keramiske fiber er ikke et må ha, gjør bare ting enklere.

Har klart å få tak i en liten mengde med Ildfaststein som jeg har tenkt til å bruke som gulv i en eventuell gassovn. Men prøver å få tak i noen blokker med Porebetong også men det har jeg nesten gitt opp. Type Insulating Firebricks JM eller eventuelt Ytong sine steiner.

Planen er å bygge en propan smieovn og en eller flere smeltedigler med gass eller kull som drivstoff, med tanke på å smelte aluminium.