Tråd: Earth Hour
View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
I det du beskriver her må alle lamper være plassert midt i rommet/lengre ned. Som Slashdot sier vil spotter og andre lamper plassert høyt i rommet gi mye mindre/ingen varme til rommet.

For å oppsummere: alle hus der man plasserer alle pærer i 1-1,5m over bakken og har dårlig isolering i tillegg til elektrisk oppvarming vil gevinsten være lav/ingen. For absolutt alle andre vil det være en gevinst i varierende grad. Meg bekjent gjelder dette de aller fleste husholdninger.
Vis hele sitatet...
Nei

Så lenge temperaturen der du setter den opp er nærme normaltemperaturen i rommet vil varmen diffundere ut og bli en del av det større energiregnskapet. Det eneste stedet varmen i ytterste forstand kan forsvinne er ut, og den store majoriteten av varmen, på tross av den blir plassert på utkanten vil gå inn i regnskapet... forutsatt er kilden er liten nok til å ikke forandre retningen på varmeflyten.

Blir jeg irritert nok på dette så skal jeg sette opp modellene på universitet imorra, selv om jeg egentlig har nok av andre ting å gjøre. Varmeflyt er nemlig ikke *så* vanskelig.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg har som sagt ikke peiling på det dere diskuterer, så jeg skal ikke melde meg på i den diskusjonen. Men dette er flittig bruk av hersketeknikker, og regnes som ufin debattskikk i min bok. Jeg har pløyd gjennom innleggene til Blackkoz og slashdot i søken etter tilsvarende dårlig stil i retur, men det søket har vært resultatløst. Mulig dette også er på grunn av min egen manglende kompetanse på å kjenne igjen hersketeknikker, men jeg er tvert imot imponert over sakligheten og tålmodigheten de møter hersketeknikkene dine med.
Vis hele sitatet...
Meh. Slashdot kommer med motargument og relevante innlegg. Har ikke vært frekk mot han.

Blackboz har oversett absolutt alt som blir skrevet og rimelig elegant hoppet over poenget; samtidig som han kommer med argument som kun kan oppsummeres som 'call to authority'. Det stemmer at jeg besvarte hersketeknikk med hersketeknikk
Sist endret av DumDiDum; 30. mars 2014 kl. 23:15.