Tråd: Earth Hour
View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei. Som nevnt før. Lamper er montert høgt i rommet. Det er ikkje der vi treng oppvarming stortsett. I tillegg er t.d. spottane på badet mitt montert delvis utanfor isolasjonen, som gjer at mesteparten av varmen uhindra forsvinn ut av rommet. Eg vil altså få meir komfort for samme straummengde ved å bytte til LED, samt å bruke skilnaden på varmekablane.

I tillegg til at ca. halve året her eg bur er oppvarminga minimal.
Vis hele sitatet...
Varme sprer seg. Det stemmer at for at hele rommet, inkludert gulvet, skal være temperert så vil det til en viss grad være mer effektivt med en godt plassert oppvarmingskilde. Det er dermed en dårlig ide å varme opp hele huset ditt med lyspærer (blir jævli, jævli lyst da også). Når det gjelder små ekstra varmekilder med lav nok lokal påvirkning til at det ikke signifikant forandrer temperatur-profilen i huset blir derimot den effekten særdeles liten.

Sett opp varmeligningene selv, men et stort pådrag ved x=0, et lite pådrag ved x=k og et drain ved X=L. Lokasjonen k til det mindre pådraget vil være mer eller mindre likegyldig for sluttresultatet. Med mindre spot'ene dine er satt opp inn i ytterveggen kaster du ikke bort energi der.

Når det gjelder oppvarming er spørsmålet når den er 0, ikke når den er liten. Det vil dog være deler av året. Hvor mye avhenger av hvor du bor; noen steder forsvinnende lite, andre deler nok til at det kan lønne seg... som er hele poenget mitt; man kan virkelig, virkelig ikke generalisere på systemer som er avhengig av de eksterne betingelsene. Hvor godt isolert huset er vil f.eks. være et annet poeng som forandrer det regnskapet der ganske godt... noen hus trengs knapt å varmes opp når det er 15 grader ute, imens andre må man fortsatt peise på.