View Single Post
Gløym det.
Det er ikke slik at du bare kan skaffe en magisk maskin og finne ut av alt du vil. En ting er selve utstyret, som er svinedyrt. Nå er det ikke ulovlig å kjøpe slikt utryr for privatpersoner, men du kan ikke bare bestille de på postordre heller. Lab14-messa var nå i begynnelsen av måneden, og det var synd du gikk glipp av den, for der hadde de masse lekre saker på utstilling. Anyhoo - du vet ikke hva du trenger og du vet ikke hvordan du skaffer det. Men pytt, la oss anta at du faktisk skaffer deg utstyr og kolonner.

Neste problem er bruk. Vet du hvordan man pakker en hplc-kolonne? Gjør du det feil kan du ødelegge hele maskina, og resultatene dine blir uansett ubrukelige. Og hvordam bruker du egentlig en slik sak? Vet du hvordan injeksjonsløkka fungerer? Hva med vedlikehold? Relatert til bruk har vi også problemer med å skaffe egnede stoffer å benytte som referanse; disse må være av analysekvalitet og denslags selges kun til laboratorier. Sure, du kan sikkert bestille noe på nettet, men a) markedet er noe mer begrenset for dette enn sterieder og b) du vet ikke hva du faktisk får - det er jo derfor du vil iverksette dette prosjektet.

Så har vi detektor, da. Hva vil du gå for? Massespektrometer? Flammefotometer? Og hva med software for å analysere resultatene? Og koble ihop jäkelskapen? Dette er noe man normalt overlater til en ingeniør.
Men igjen - vi antar du får alt på stell. Så var det bare å analysere resultatene da. Du får ut en graf med masse rare peaks på. Uten å kunne noe om emnet, hvordan skal du kunne tolke noe vettugt ut av dette?

Ved universitetet i Oslo møter du på hplc, gc og en del andre analyseteknikker først på fjerde semesteret i bachelorgraden (KJM2400 - analytisk kjemi I). Selvstendig oppsett og bruk av disse kommer senere. Dersom du skal kunne jobbe med dette på egenhånd vil du trenge kunnskap som tilsvarer omtrent 60 studiepoeng i kjemi som et absolutt minimum og flere timer med laberfaring enn du gidder å telle.

Sitat av fotonewbie Vis innlegg
Når jeg tenker meg om, tror jeg nesten det er lettere å starte på et relevant studie enn å starte opp selv
Vis hele sitatet...
Definitivt.
Begynn å studere kjemi! Da vil TS kankskje også innse at det finnes viktigere ting her i livet en steroider...
Sist endret av Myoxocephalus; 10. november 2014 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.