View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Som Realist1 sier virker dette usannsynlig hvis de har en funksjon spesifikt for å resette. Hvis.
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg skulle gå inn for å screenshotte det nå, men nå fant jeg det ikke igjen. Jeg mener det var når man skulle slette konto, så måtte man oppgi en grunn. Og hvis man trykket på «Jeg vil begynne på nytt», eller noe sånt, så fikk man opp et alternativ for å bare resette kontoen uten å måtte gå gjennom styret med å slette og sette opp konto på nytt. Mener det var akkompagnert av en ganske lystig, uformell tekst også, à la «Er du lei av blabla..? Vil du starte med blanke ark? Ingen fare, we got you! Bare trykk her, så resetter vi for deg. Lykke til!»... eller noe sånt. Dette dro jeg ut av ræva, da, men det var en sånn livlig liten tekst som forklarte at man blir nullstilt. Nå finner jeg ikke noen tegn til det lengre da, men... Jeg kan da umulig ha drømt alt dette?

Trykket meg bare pittelitt inn på slette-knappen for å lete nå. Turte ikke klikke meg veldig langt inn, for jeg vet ikke hvilket steg kontoen plutselig er slettet på, og det vil jeg ikke risikere.


Sitat av robhol Vis innlegg
De påstår også at Elo rank er ute, men det har man vel ikke de største forutsetningene for å vite. De har derimot all grunn til å påstå det av PR-hensyn.

Uansett hva de har erstattet Elo med, er det høyst sannsynlig at de fortsatt har noen form for algoritmer og kriterier som bestemmer hvem som skal "promoteres" i hvilken rekkefølge. Hvis det f.eks. stemmer at nye får mer oppmerksomhet, er det jo et godt argument for å anta det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror også definitivt det henger igjen en eller annen form for ELO-rating. Om ikke akkurat en integer, så i alle fall en eller annen form for metrikk som rangerer deg opp mot andre. Det blir jo naturligvis bare spekulasjon, for den algoritmen er jo beskyttet som bare fanden, helt på høyde med Coca Cola-oppskriften, så det er vel bare synsing fra folk som har brukt masse tid på en eller annen form for blackbox-«testing».

Personlig synes jeg at jeg merker ganske stor forskjell på «utvalget» nå kontra tidligere. Nå får jeg stort sett opp damer på noenlunde mitt eget nivå, synes jeg. For et par år siden fikk jeg opp et tilsynelatende fullstendig tilfeldig utvalg damer, i begge retninger. Veldig mange damer som var laaangt over min liga, som jeg ikke ser snurten til nå lengre. Samtidig så synes jeg også at de aller fleste damene jeg får opp nå er, om ikke heeelt høyresveip, så i alle fall relativt søte likevel. Prøvde en periode å holde sånn noenlunde oversikt over sveipingen min, og den er ganske nøyaktig 50/50 (halvparten til høyre, halvparten til venstre), så det betyr vel at algoritmen treffer meg ganske godt.

Ovennevnte anekdotiske erfaring tolker jeg som at Tinder har plassert meg på en ELO-stige, og viser meg damer på omtrent samme sted, pluss/minus et par trinn, og at de har blitt mye flinkere til det nå enn de var for bare et par år siden.

Men for all del, det ligger sikkert ganske mye R&D bak den algoritmen, så det er neppe så enkelt som en run-of-the-mill ELO-algoritme. Jeg blir veldig overrasket hvis de ikke bruker en eller annen form for maskinlæring for å finne ut hva slags preferanser man har ifm. f.eks. hårfarge, hudfarge, kroppsfasong, mm, for ikke å snakke om datagruvedrift mtp. «andre som likte denne personen liker også denne personen. Løp og sveip!»

... Men i bunn, en eller annen ELO, ja, det er jeg også helt overbevist om.

Sitat av robhol Vis innlegg
Disse nye algoritmene vil formodentlig ikke fungere som de ønsker (dvs. være lette å "game" på en lite profittvennlig måte) hvis folk kødder for mye rundt med sletting. Derfor gir det fortsatt 100% mening fra deres perspektiv å "straffe" den oppførselen, eller f.eks. holde på data de gir inntrykk av å ha slettet.
Vis hele sitatet...
Godt poeng!

Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg hadde vært interessert i å vite hvor langt man kan stole på slettefunksjonen. GDPR burde jo være et tema, men selv under GDPR kan de påberope seg andre grunner enn direkte samtykke for å fortsatt holde på personinfo.
Vis hele sitatet...
Enig, og dette gjelder for så vidt ikke bare Tinder. Jeg tipper det er ufattelig mange bedrifter og selskaper som gir en rimelig god faen i hele GDPR, og tenker mer på hvordan de skal unngå å bli tatt.