View Single Post
Sitat av qumelk Vis innlegg
Jeg droppa ut fra studieåret 2020-2021, tidlig på høsten, så der mangler jeg nok 30 der. Våren 2021 tok jeg et forkurs på universitet, og fra det jeg kan se så skal jeg ha fått totalt 39 studiepoeng fra dette (15 fra ett fag og 24 fra det andre). Virker litt rart, men er ihvertfall det som står. Vil det da stemme at de poengene jeg har fått fra forkurset "overskriver" det jeg aldri tok av det jeg opprinnelig søkte lån for? Og vil det samme skje dersom jeg tar andre fag denne våren enn de som er inkludert i studiet jeg opprinnelig har søkt lån for? Jeg trodde egentlig at det stoppa å telle så lenge man meldte seg ut av studiet og avbrøt lånet, så det er bra du sa ifra at det gjelder hele året.
Vis hele sitatet...
Antar du mener 2019-2020. Jeg har i alle fall ikke overstått våren 2021 ennå.

Regnestykket er egentlig ganske enkelt:

Forventet = 30 * antall semestre du har fått utbetalt fra Lånekassen
Oppnådd = antall studiepoeng du har oppnådd

Hvis (Oppnådd – Forventet ≥ –60) så får du støtte.

Kort sagt, hvis du har fått utbetalt lån hele 2019-2020, OG nå 2020-2021, så har du altså hatt 4 semestre med støtte, og det er da forventet at du har oppnådd 120 stp. For å fortsatt få studielån til høsten må du da ha oppnådd minst 60 stp tidligere. Du sier du har 39 fra før, så da må du altså oppnå minst 21 stp til i løpet av denne høsten og våren. Hvilke fag du består, og om du gjør det til jul eller til våren, er helt revnende likegyldig. Så lenge du har fått godkjent minimum Lånekassens forventede stp minus 60, så får du lån.

Hvis jeg forstår deg riktig (her setter jeg bare inn hypotetisk sett at du får godkjent 10 stp nå før jul og 15 stp til våren):

Kode

Sem. | Forventet | Oppnådd | Total status
-----+-----------+---------+-------------
H19  | 30 stp    | 0 stp   | -30 stp
V20  | 30 stp    | 39 stp  | -21 stp
H20  | 30 stp    | 10 stp  | -41 stp
V21  | 30 stp    | 15 stp  | -56 stp
Da vil du altså neste sommer ligge 56 poeng bak skjema, og du vil da få lån til høsten
Sist endret av Realist1; 17. november 2020 kl. 19:08.