View Single Post
Trådstarter
6
Sitat av *pi Vis innlegg
Potensial, schmotensial. Det der har jeg hørt hele livet. Du må gjøre noe du har lyst til, og hvis du går inn for å gjøre det dritbra så er det ambisiøst som faen uansett hva det er snakk om. Ekte ambisjoner handler om litt andre ting enn status, lønn og karaktersnitt.

Jeg rotet også noen år med utdanning som ikke interesserer meg, og jeg vet det føles litt som bortkastet tid. Men til syvende og sist er det ganske sjelden lærdom er bortkastet, og folk flest roter mye rundt før de finner ut av ting. Kall det en dannelseprosess, hvis det høres bedre ut.

Hva som er lurt når det gjelder lånekassen har jeg ikke peiling på. Ellers virker det som en god idé å prioritere behandlingsopplegget hvis det fungerer for deg. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Jeg er nok egentlig enig med deg, men kan ikke legge skjul på at det føles litt teit. Men når man sliter med å holde motet oppe allerede på første av ti semester er det kanskje ikke så mye å lure på. Begynner vel å se hva jeg må gjøre. Takker for innspill

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ikke i det hele tatt! Det er ikke alle som har lyst til å bli leger, advokater og sivilingeniører, så hvorfor skulle man måtte bli det da, bare fordi man kan? Jeg kjenner en som gikk medisinstudiet (lege), som heller ville bli sykepleier. Jeg kjenner flere som har droppet ut etter flere år på sivilingeniørstudie, for å heller begynne med bl.a. frisør, butikkmedarbeider, makeup-artist, asfaltarbeider, kjøreskolelærer, ... Og det er helt topp! Man må gjøre noe man trives med!


Hvis du er nøyaktig 60 studiepoeng bak skjema, så får du studielån. Det betyr at om du henger 30 stp bak fra før, og ikke består noen fag nå, så vil du ligge 60 stp bak, og dermed få studielån. Hvis du ikke opprettholder minst 30 stp godkjent pr semester fra og med våren av, så faller du mer enn 60 stp bak, og mister lånet.

Men i august så søkte du vel for hele året uansett? Da har du sannsynligvis fått innvilget lån helt frem til sommeren, helt uavhengig av hvor mange studiepoeng du greier å ta. Da er spørsmålet bare om du vil få lån igjen neste høst (2021). Hvis du får lån både nå og i vår, så må du altså få godkjent minst 30 av 60 studiepoeng dette året. Dvs, hvis du ikke står på noen fag før jul, så må du ta 30 stp til våren. Alternativt kan du ta f.eks. 15 stp før jul og 15 stp etter jul. Da vil du holde deg nøyaktig 60 stp bak skjema, og det er så vidt innenfor grensen til Lånekassen.
Vis hele sitatet...
Alt i alt er det kanskje bra at jeg tenker meg om på første år istedenfor tredje år, selv om jeg gjerne skulle skrudd tilbake tiden bittelitt og tenkt meg litt mer om i sommer.

Klarte ikke finne noe om hvor mange studiepoeng jeg mangler, men det har kanskje ikke kommet vedtak for den perioden enda. Jeg droppa ut fra studieåret 2020-2021, tidlig på høsten, så der mangler jeg nok 30 der. Våren 2021 tok jeg et forkurs på universitet, og fra det jeg kan se så skal jeg ha fått totalt 39 studiepoeng fra dette (15 fra ett fag og 24 fra det andre). Virker litt rart, men er ihvertfall det som står. Vil det da stemme at de poengene jeg har fått fra forkurset "overskriver" det jeg aldri tok av det jeg opprinnelig søkte lån for? Og vil det samme skje dersom jeg tar andre fag denne våren enn de som er inkludert i studiet jeg opprinnelig har søkt lån for? Jeg trodde egentlig at det stoppa å telle så lenge man meldte seg ut av studiet og avbrøt lånet, så det er bra du sa ifra at det gjelder hele året.

Jeg bør vel kanskje la fornuften gå forran bekymringene og ta en telefon til Lånekassen for å forhøre meg litt med de. Det har vært litt for skummelt å finne ut av hvordan det faktisk ligger an.