View Single Post
omba's Avatar
Trådstarter
553
Fikk kanskje ikke helt frem at jeg er ferdig med året mitt Men kan legge til et par ting til, til de som skal begi seg ut på det samme. Det å skulle røyke før skolen starter vil ikke by på store problemer, men at det å røyke under skoleåret skal være utproblematisk (slik noen brukere her fremstiller det) må jeg stille meg skeptisk til. I alle fall på skolen jeg gikk på.

På min skole omgås man folk fra man står opp til man legger seg. Om man skulle slappe av alene på rommet i et par timer så kom det alltid innom folk for å henge, slå av en prat eller få deg med på ting. Det var utrolig flott med en supersosial gjeng rundt seg, men det gir såklart lite privatliv med tanke på å skjule rusbruk. Rykter sprer seg som ild i tørt gress på en folkehøyskole, så hvis et par "vanlige" personen finner ut at du er fjern på skolen/internatet så kan du banne på at halve skolen vil vite det innen en ukes tid. Da utsettes du plutselig for sjansen at noen av disse vil handle som moralpoliti og angi deg til lærere eller rektor. Og joda, det at folk tystet på andre fordi de syntes at det andre drev på med ikke var moralsk forsvarlig skjedde flere ganger, selv på en frilynt folkehøyskole, enten det var drikking eller annet rusbruk.

Dog var det jo noen personer på skolen som var usosiale og satt inne på rommet sitt å gamet hele året. Ikke at dette annbefales, men hvis du er en av disse blir det fort mer uproblematisk å røyke uten å bli oppdaget. På andre skoler som ikke er like supersosiale er det sikkert også lettere. Konklusjon: Jeg må anbefale å vente en god stund før man begynner å røyke igjen. La heller noen andre gå på en smell først, så får du et fint inntrykk av både konsekvensene og risikoen.

Og hvis du skulle havne i trøbbel, lat som at du ikke greier å pisse slik at du blir bedt om å drikke masse vann og komme tilbake en time senere. Urinprøvene som brukes er ikke de mest nøyaktige, så en god dose vann kan redde deg. Det reddet ihvertfall en venn av meg tre dager etter han hadde røyket.

Sitat av Duckie Vis innlegg
Det er dette de skal gjøre. De skal ikke utvise folk pronto, men dersom de mener det kan forhindre at du "sprer holdningen om at det er greit med hasjnarkotikasprøyter" til andre elever gjør de det. Men i utgangspunktet skal de redde deg fra å jage dragen og bli en som har adresse Oslo S.
Vis hele sitatet...
Jeg opplvede selv ikke denne "hasjnakotikaspøyter" holdningen på min skole. Både lærere og rektor var jordnære folk, de ønsket bare ikke et rusmiljø på skolen sin. Kan nok tenkes at noen sikkert også tok seg et par trekk i sine yngre dager. Innrømte selv tidligere bruk av cannabis da jeg ble spurt, i forbindelse med en disiplinærsak som dog ikke omhandlet eget rusbruk. Ble absolutt ikke fordømt og fikk heller ingen tordentaler, ble svart med et enkelt og bekreftene nikk før de bevegde seg videre i saken.