View Single Post
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av lint98 Vis innlegg
djxfade, du skrev det som et motargument til at jeg sa man trenger et par lapper. Det koster meg ingenting å laste ned FL, lage en låt, slenge den ut på internett, brenne ut på cd(kvaliteten på musikken ses jo bort ifra her). Og du er jo enig i at det koster 10-15000 for å lage en sang om du leier utstyr(noe som forøvrig vil gi deg jævlig bra utstyr).

Så jeg fatter ikke at du ikke forstår at det er en enklere prosess å lage middelmådig elektronisk musikk enn å lage middelmådig "resten"-musikk, og at det derfor er mer dårlig musikk i omløp i sjangeren elektronisk musikk enn i musikk som spilles på tradisjonelle instrument.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg da slik at Image-Line FL Studio IKKE er gratis.
VSTi synther, og MIDI keyboard, Monitorer, Mikrofoner, Studiomixer, og Samples er heller ikke gratis. Hvordan du klarer å i det hele tatt komme fram til den konklusjonen fatter ikke jeg.

Men denne diskusjonen handler da heller ikke om hva det koster å produsere musikken, om hvor mye penger en bruker på å lage en låt avgjør kvaliteten på musikken, så er det noe riv ruskende gale...

Og det er ikke bare å sette seg ned med FL Studio og lage en låt. Selv har jeg bare holdt på med denne daw/sequenceren i rundt 3 år, og klarer ikke å utnytte halve potensialet enda. Det jeg kan nå, har jeg brukt god tid på å lære.

Sitat av lint98
I elektronisk musikk har du 4 lamborghinier, 8 toyotaer, og 12 ladaer.

I rock har du 4 lamborghinier, 8 toyoter, og 4 ladaer fordi 8 ladaer ble ikke EU-godkjent og kom seg på veien.

I elektronisk musikk er der ingen EU-kontroll.
Vis hele sitatet...
<ironi>Vel sist jeg sjekket, så var VG Listen topp 20 dominert av "fantasiske" såkalte "rocke-band",
f.eks Tokio Hotel og lignende. Så ja du har helt rett, bare kvalitet der i gården, ikke noe ukritisk der </ironi>

On-Topic:
Skal si deg det at EDM scenen er veeldig kritisk. Hva som er populært der blir ikke avgjort av en eller annen idiot med terninger i avisene, eller antall platesalg. Det blir styrt av DJ's som styrer musikken i takt med publikum. Dvs. de tilpasser musikken etter publikum, tolker hvordan de reagerer på musikken, og bygger videre derfra.

Om en DJ spiller en ræva dårlig låt, så går publikum, og DJ'en har gjort en stor tabbe.
Publikum lar seg ikke pille på nesen.

Det at mye "musikk" som Scooter, Cascada, Pulsedriver, blæ blæ blæ osv.. er populært hos enkelte ukritiske fjortiss jenter, gjør ikke denne musikken akseptert av Dance communitiet. Derav, så kan man ikke blande denne kommerse musikken inn med skikkelig produsert elektronisk musikk, laget av folk som er mer glad i musikk enn i $$.

Håper du skjønner hva jeg mener.
Sist endret av djxfade; 5. februar 2009 kl. 12:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.