View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg vil gå litt lenger. Se på følgende utsagn "bare stapp et par sokker i kjeften på ham før du binder ham fast, så slipper vi å høre ham skrike." Et sokkepar vil formodentlig duge, men en løst definert mengde sokker som ikke trenger å høre sammen ville formodentlig være like greit. Det eneste viktige er at det er tilstrekkelig mange sokker til at den fastbundne personen ikke uttrykke seg med nevneverdig artikulasjon eller volum. Hvis vi derimot snakker om et sokkepar, så er det intet rom for skjønn. Men sånn er det ofte; sammensatte ord får en litt annen betydning.
Vis hele sitatet...
Ja, her brukte du betydningen i det andre eksempelet mitt, selv om objektet var sokker. Enig i at "et sokkepar" er mer tydelig, men vil påstå at "et par sokker" også ofte brukes i den betydningen. Hvis jeg var våt på føttene så kunne jeg spurt deg om å få låne et par sokker eller et sokkepar. Det ville betydd akkurat det samme. Jeg ville ikke spurt om å få låne to sokker. Jeg kunne selvsagt bare sagt sokker, og det ville vært implisitt at jeg behøvde nøyaktig to og at de fortrinnsvis burde passe sammen. Men bruken av "et par" sokker ville I det tilfellet handlet om at de to sokkene var enslags enhet, ikke om at antallet burde stemme noenlunde overens med antall føtter jeg har.

Jeg liker forøvrig at du presiserer "som hører sammen", og ikke "to like": Man vil kanskje godta å gå med to like sokker, men ikke to like sko...
Vis hele sitatet...
Ja, det mener jeg er opplagt. Den kanskje vanligste betydningen av "et par" er et kjærestepar, og det er på ingen måte et krav at de er like.

Sitat av 420master Vis innlegg

Ta et par jobber er 2 jobber
Men skal vi ut å ta et par pils? Da mener jeg 7
Vis hele sitatet...
Når folk ber meg på et par pils så tar jeg for gitt at "et par" er forkortelse for "et par for mye".
Sist endret av *pi; 16. april 2021 kl. 19:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.