View Single Post
Sitat av Jonta Vis innlegg
To eksempler på at menneskekroppen ikke er perfekt.I den ene setningen sier du ikke bare at du ikke vet, men at du ikke kan vite.

I neste setning kommer du med en påstand som får det til å se ut som om du vet.Lover er langt fra perfekte. Om jeg hadde en religiøs overbevisning eller tro ville jeg ikke hatt noe problem med å gi den presedens fremfor lovverk (tillagt den mer viktighet).

Kristendom blir ilagt såpass mange intensjoner at det blir meningsløst å påstå at dette og dette ikke er en av dem. Det er også ganske meningsløst å binde de forskjellige grenene sammen slik.Som fortsatt brukes. Og ble bekreftet av noen som visstnok var guddommen.

Jeg vet at mange ønsker å distansiere seg fra GT, men kan ikke; tekstene er uforanderlige (err, sett bort fra ting som NIV o.l.), og man må dermed ty til shoehorning og cherrypicking.

Et annet problem er dogmer –absolutte sannheter, som man ikke kan endre på.

Dette problemet deles ikke med t.d. vitenskapen.Nei. Det er ikke tullete, biblene oppfordrer helt klart til mord, for mange motiver. Om du fortsatt vil trekke frem NT: helvetet ble introdusert i den delen, Mat. 6, 5-6, og andre godbiter.Nei. Men det er tydelig at mange kristne forventer det. Det er ikke jeg som fortsatt holder fast på dem.Ja, da jeg skrev «Palestina vs Israel» tenkte jeg på konflikten der. Spesifikt på at det er religioner som hindrer resolusjonen av den.

Jeg vet ikke hvorfor du skrev det du skrev etter spørsmålet ditt.Jeg tenker internasjonalt. Om homofiles rettigheter krenkes i Norge kan LLH antagelig svare deg på.
Vis hele sitatet...

Ja, det står mange bud i bibelen. Jeg legger frem de 10, siden det er de som er de mest sentrale for kristendommen. Angående det med at menneskekroppen ikke er perfekt, tror jeg du missforstår poenget mitt + at jeg formulerte meg litt feil. Noen blir født med genetiske feil. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke, men jeg vet at det er absolutt overhodet ingen straff fra Gud, for Gud har ingen intensjoner eller mål om å straffe menneskene.

Det er heller ikke mange lover fra GT som brukes i dag. Dette med kvinnestraff, voldtekter, og henrettelser er ikke i bruk i dag, og hele verden tar sterk avstand fra slike regler.

Jeg synes det er tullete å påstå at bibelen oppfordrer til vold og mord, viss vi ser på de 10 bud. De ti levereglene til de kristne. Ja, bibelen introduserer helvete, noe som vil si at de som ikke er kristne havner i helvete. Det betyr ikke at det blir oppfordret til drap. Gud gir menneskene et valg, ingen tvinges til å tro på noe.

Har du eksempler på at du påstår at det er mange kristne som forventer at bibelen som er skrevet for flere tusen år siden skal mene det som er reelt i dagens samfunn? Da tenker jeg disse absurde tingene som voldtekt, drap, straff, og steining, slik det står om i GT. Viss det heller er snakk om kristne verdier som homofili, abort, sex, har du rett, for de kristne vil beholde verdinene sine tross dagens liberalisering av samfunnet.

At de brytes internasjonalt er sant, og det er dumt skjer. Homofiles rettigheter krenkes ikke etter mitt syn.