View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg forstår begrepet feilfrie. Så det betyr at du mener at et feilfritt samfunn hadde fungert?
Vis hele sitatet...
Igjen: Det var ikke jeg som tok opp det med feilfrihet. Om noe som kan fungere (som t.d. et samfunn), er feilfritt, vil det fungere. Det er jo ikke noe feil med det.

Dette er kun et teoretisk argument. Jeg hevder fortsatt ikke at et feilfritt samfunn er en realistisk mulighet.
Sitat av ClaesGreve
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hehe, når motparten ser seg nødt til å gripe til numerologi, vet man at de står igjen med lite.
Vis hele sitatet...
+ innlegg nr 614 i tråden.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at måten å tolke slik på er målbevisst. Man prøver å komme frem til resultatene man ønsker, og overser dermed «bevis» som ikke passer inn.

WP: The Number 23 (2007) er full av slikt tøv. Et eksempel jeg husker var «jordens akse heller 23°. Noen sier det er 23,5°, men hva er vel 5, om ikke 2+3?».

La oss si jorden helte 14,5° i stedet. Da ville han sagt «hva er vel 5, om ikke 1+4?».

«Bevisene» velges ut og formes slik at de passer inn.

Raskt eksempel: Akkurat nå er det 63.310 medlemmer på nFF. Legger du sammen sifrene i tallet for å få tverrsummen: 6+3+3+1+0 = 13. Et ulykkestall! Og idag er det 26 dager siden fredag 13., den mest uheldige dagen. Og 26/2 = 13.

Jeg fant på dette i farten, og det betyr ingenting. Hvorfor skulle jeg for eksempel delt på 2?

Se forøvrig WP: Confirmation Bias
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tipper du tenker på disse ti. Hva med de 603 andre?
Vis hele sitatet...
De ti budene som blir fremhevet som «de ti bud» er kun 10 av totalt 613 i de fleste biblene. De 603 andre ble også gitt av guddommen. Hvorfor anbefale kun 10 av 613?
Hvordan skjønner de dét?
Vis hele sitatet...
Dekkes allerede i dette innlegget.
WP: Rudimenter. Det menneskelige øyet er langt fra perfekt.
Vis hele sitatet...
To eksempler på at menneskekroppen ikke er perfekt.
Sitat av Jonta
Sitat av ClaesGreve
Noen blir født med genetiske feil ja. Hvorfor det er slik kan ikke jeg vite. Det er absolutt overhodet ingen straff fra Gud! Gud straffer ikke folk. Hva djevelen gjør vet jeg ingenting om.
Vis hele sitatet...
De to setningene jeg uthevet forvirrer meg.
Vis hele sitatet...
I den ene setningen sier du ikke bare at du ikke vet, men at du ikke kan vite.

I neste setning kommer du med en påstand som får det til å se ut som om du vet.
Jammen de eksemplene er jo lovbrudd, noe som er feil.
Kristendommen har ingen intensjoner om å begå lovbrudd ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Lover er langt fra perfekte. Om jeg hadde en religiøs overbevisning eller tro ville jeg ikke hatt noe problem med å gi den presedens fremfor lovverk (tillagt den mer viktighet).

Kristendom blir ilagt såpass mange intensjoner at det blir meningsløst å påstå at dette og dette ikke er en av dem. Det er også ganske meningsløst å binde de forskjellige grenene sammen slik.
Ja, og de fleste fra GT.
Vis hele sitatet...
Som fortsatt brukes. Og ble bekreftet av noen som visstnok var guddommen.

Jeg vet at mange ønsker å distansiere seg fra GT, men kan ikke; tekstene er uforanderlige (err, sett bort fra ting som NIV o.l.), og man må dermed ty til shoehorning og cherrypicking.

Et annet problem er dogmer –absolutte sannheter, som man ikke kan endre på.

Dette problemet deles ikke med t.d. vitenskapen.
Som jeg skrev tidligere, det er ikke reelt i dagens samfunn, på lik linje med at homofili ikke er en diagnose, slik det var for mange mange år siden. Samfunnet og kulturen utvikler seg. Derfor er det tulllete å påstå at bibelen oppfordrer til vold og mord.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke tullete, biblene oppfordrer helt klart til mord, for mange motiver. Om du fortsatt vil trekke frem NT: helvetet ble introdusert i den delen, Mat. 6, 5-6, og andre godbiter.
Forventer du med andre ord at bibelen som er skrevet for flere tusen år siden skal mene det som er reelt i dagens samfunn når det kommer til slike eksempler?
Vis hele sitatet...
Nei. Men det er tydelig at mange kristne forventer det. Det er ikke jeg som fortsatt holder fast på dem.
Det var du som kom med eksemplene. Derfor lurte jeg på om de var de konfliktene du siktet til.
Vis hele sitatet...
Ja, da jeg skrev «Palestina vs Israel» tenkte jeg på konflikten der. Spesifikt på at det er religioner som hindrer resolusjonen av den.

Jeg vet ikke hvorfor du skrev det du skrev etter spørsmålet ditt.
Hvordan brytes de? Tenker du internasjonalt skal jeg ikke si noe, men de brytes ihvertfall ikke i Norge med tanke på kristendommen og dets etiske verdisyn.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker internasjonalt. Om homofiles rettigheter krenkes i Norge kan LLH antagelig svare deg på.