View Single Post
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor ville ikke dét fungert?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det ville fungert. Når jeg snakker om feilfritt samfunn tenker jeg også på feilfrie mennesker. Viss alle dyrearter hadde vært feilfrie
tror jeg ikke naturens gang hadde fungert. Vi hadde fått for mange dyrearter i store mengder/populasjoner eller hva de nå heter, og "sirkelen" hadde ikke gått rundt. Når det kommer til at alle mennesker hadde vært feilfrie hadde vi jo blitt akkurat som roboter, det var ikke noe Gud ville. Ser du for deg et samfunn uten kriminelle? Uten sykdommer? uten krig som er menneskeskapt?


Sitat av Jonta Vis innlegg
Kan du peke på hvilke av spørsmålene mine som er vanskelige å tolke? Jeg kan omformulere og utdype dem.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du skriver nedlatende som om at jeg er helt på jordet, og jeg synes du bruker vanskelig retorikk. Derfor er det ikke alltid like
lett å svare på det du skriver/har jeg heller ikke svart deg før.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Blir planen forandret når folk ber om det?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke. Har ikke nok kunnskap til å uttale meg der.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvordan vet du at de har misforstått?
Vis hele sitatet...

Fordi tidene forandrer seg med kulturen. Folk missforstår når de tror det å steine kvinner henger i logikk med dagens samfunn. Det var kanskje logikk på den tiden da GT ble skrevet for mange mange år siden. Men det er selvfølgelig ikke logisk i dagens samfunn. Det blir det samme som at vi ser på homofili som en diagnose i dag, grunnet det var slik for mange mange år siden.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Moderat og mildt religiøse bruker de samme tekstene som mer ekstreme. Sistnevnte gjør fortsatt en hel masse grusomt (etnisk rensning i Europa på 90-tallet, Palestina vs Israel, vaksinasjonsnekt, homofiles rettigheter, nekter barna sine blodtransfusjon og organdonasjon, m.m.)
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det. Tenker du da på de ekstreme kristne som dreper folk fordi de ikke er kristne? Det er uansett helt feil. Det sier jo seg selv. Et av de 10 sentrale budene i bibelen; Du skal ikke slå i hel, brytes jo der. Palestina vs Israel, tenker du på konflikten der? Israel er guds folk, og jeg ser ikke hvorfor de skal utryddes av muslimene. FN opprettet Israel rett etter 2. verdenskrig viss jeg husker riktig. Angående homofiles rettigheter, hva mener du er feil der?


Sitat av Jonta Vis innlegg
Ja. Hvorfor skal vi gi akkurat denne religionen fordelaktig behandling? Hadde jeg vært del av den hadde jeg ønsket at staten ikke blandet seg opp i den.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg i det.


Sitat av Jonta Vis innlegg
Slik du presenterer det: nei.
Vis hele sitatet...
Enig der og. Men det er rart at så mange hundretusen nordmenn ser på seg som religiøse/kristne/ sier de tror på gud når de går i kirken en gang i året og er konfirmert.

Men kanskje det er den definisjonen mange nordmenn har av det å være religiøs?