View Single Post
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Før mente jeg at stat og kirke burde skilles. Men nå mener jeg noe annet. Jeg tror det er lurt at stat og kirke er sammen. Fordi det gjør kirka ufattelig kjedelig og grå. Omtrent ingen gidder å dra i kirka.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der. Jeg tror kirkebruken er størst ved tradisjoner og begivenheter. Ta feks. samlingen i domkirken etter terrorangrepet 22.juli, julegudstjeneste, osv.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Hvis vi ser på USA derimot, som ikke har offentlige kirker. Så er det haugevis av private menigheter. Som gjør kirkelivet spennende og rekrutterer haugevis med folk. Jeg vet ikke hvor mange forskjellige kirker det er i USA, men det er mange. I tillegg får de operere skattefritt.
Vis hele sitatet...
Spennende? Jeg synes det ser ut som merkelige private diskotek, da de tar helt av under forskjellige omgivelser.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Se feks på "The New Life Church" i USA. Grunnlagt av Ted Haggard, den kirka har 14.000 medlemmer. De har samlinger for alt. Egne områder for barn, lekeplasser, stor konserthall, restaurant osv. Noe sånt ville aldri skjedd i Norge, nettopp fordi vi har statskirka.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller det ikke ville skjedd i Norge på grunn av den kristne kulturen. Det er jo mange kristne nordmenn som ikke liker den type kristenkulturen de driver med i USA, de tar jo helt av enkelte plasser

Sitat av slashdot Vis innlegg
Var da fælt til stråmannsangrep.

Nei, og eg skreiv aldri det heller. Eg skreiv at ei slik plassering av ein nerve ikkje tyder på design.
Vis hele sitatet...
Beklager, overdrev litt. Ok, så hvordan skal perfekt design være i dine øyner, når det gjelder dyreliv? Giraffen er en dyreart på lik linje med feks. elefanter. Alle dyr er forskjellige med sine trekk, egenskaper og design.

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
For min del blir jeg provosert fordi mange gjemmer seg bak religion, fremfor å se fakta. Derfor har heller ikke religiøse folk min respekt.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med gjemmer seg bak religion? At de heller vil tro på noe, enn å støtte utviklingteorien og big bang? Eller mente du at du ikke liker at de tror, i stedet for å følge vitenskapen og nyere teknologi?

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Jeg synes stat og kirke burde skilles. Slik det er nå har kirken flere agnostikske og ateistiske medlemmer enn kristne. Slik burde det ikke være.
Vis hele sitatet...
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Nettopp. Folk burde velge om de ønsker medlemskap, ikke bli meldt inn automatisk ved fødsel.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg der.

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg

Å konfirmere seg i kirka for å få 15.000 kr av bestemor er ikke noe jeg regner som kristent.
Vis hele sitatet...
Enig der. Jeg tror en god del unge velger å konfirmere seg kristelig kun for å ikke såre besteforeldre, for å få mere penger, og fordi kanskje foreldre ønsker det slik, selv om de ikke er kristne.

Sitat av Obsidi Vis innlegg
Religion er bare bullshit, etter min mening er det bare noe som er finni på. Men det skal ikke benektes at man trenger noe og tro på! For og ha ett håp liksom. Men noe mer enn det tror jeg det ikke er i det. Man hører jo for eksempel i kristendommen at jesus gjorde mirakler osv. Mens i curch of the flying spaghetti monster mener de at jorda våres er laget av ett drita spagghetti monster. Begge religionene høres jo spinnville ut. Det er vel bare fantasi alt sammen.
Vis hele sitatet...
Religion er en ærlig sak. The flying spaghetti monster har jeg ikke hørt om. Skal google det. Dette med flere religioner er litt komplisert siden vi har flere store verdensreligioner. Islam, hinduismen, kristendommen, jødedommen, osv. Med tanke på at alle mener at deres religion er den rette sannhet.