View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
OK, så du hadde med andre ord ønsket deg et feilfritt samfunn? Et feilfritt dyreliv? Et feilfritt system? Et system der alle dyrearter var like, uten feil, uten mangler, uten designfeil, osv?

Et samfunn som aldri ville ha fungert med andre ord..
Vis hele sitatet...
Hvorfor ville ikke dét fungert?
Jeg bortforklarer ingenting. Det er ikke like lett å tolke spørsmålene deres!!
Vis hele sitatet...
Kan du peke på hvilke av spørsmålene mine som er vanskelige å tolke? Jeg kan omformulere og utdype dem.
Ja, Gud er allmektig, og kan stoppe hva som helst. Gud har en plan for menneskene. Derfor gjør han ikke som han vil. Han bestemmer ikke hva som er best for menneskeligheten, derfor er han unik: Vi er ikke roboter. Gud lar oss velge selv. Mange ber om at Gud må gjøre slutt på all ondskap i verden. I følge bibelen har Gud en plan for alt.
Vis hele sitatet...
Blir planen forandret når folk ber om det?
De som babler om at alt i bibelen samsvarer i moderne tid, har missforstått. Det er en vesentlig stor forskjell på GT og NT når det gjelder tidssoner.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de har misforstått?
1) Hvorfor blir folk så provosert av religion? Jeg finner det lærerikt og spennende å diskutere over nettet. Men jeg ser gang på gang at diverse folk blir veldig hissige til tider ( diskusjon.no, db.no, osv). Jeg gjentar meg selv når jeg sier at Norge er i ferd med å bli et liberalistisk samfunn. All kristelige aktiviteter og lære er tatt ut av den norske skolen, og dere trenger ikke bekymre dere for at barna deres blir hjernevasket noen plass.
Vis hele sitatet...
Moderat og mildt religiøse bruker de samme tekstene som mer ekstreme. Sistnevnte gjør fortsatt en hel masse grusomt (etnisk rensning i Europa på 90-tallet, Palestina vs Israel, vaksinasjonsnekt, homofiles rettigheter, nekter barna sine blodtransfusjon og organdonasjon, m.m.)

I tillegg: Vi lever i 2012. Vi har satt folk på månen. Hvermansen kan spille meget realistiske videospill. Det snakkes om månebaser og ferd til Mars.

Men fortsatt gir folk presedens til tekster skrevet av folk som ikke hadde kunnskap til bakterier, atomer og molekyler, eller det mest grunnleggende om naturkatastrofer.

En hvilken som helst «normal» sjuåring vil kunne forbedre skriftene til de abrahamiske ørkenreligionene.
2) Hva synes dere om den norske kirken?
Vis hele sitatet...
Har for lite kunnskap om den til å uttale meg.
Synes dere at stat og kirke burde skilles? I så fall hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Ja. Hvorfor skal vi gi akkurat denne religionen fordelaktig behandling? Hadde jeg vært del av den hadde jeg ønsket at staten ikke blandet seg opp i den.
3) En ganske, ganske stor del av norges befolkning ser på seg som kristne, fordi de er konfirmert og går i kirken 1 dag i året. Rekner dere dem som religiøse?
Vis hele sitatet...
Slik du presenterer det: nei.