View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
ClaesGreve: http://en.wikipedia.org/wiki/Recurrent_laryngeal_nerve

Er gud virkelig så ræva idiot at han legg ein nerve i 5 meters bukt på giraffer? I så fall er det ikkje mykje til designer!
Vis hele sitatet...
OK, så du hadde med andre ord ønsket deg et feilfritt samfunn? Et feilfritt dyreliv? Et feilfritt system? Et system der alle dyrearter var like, uten feil, uten mangler, uten designfeil, osv?

Et samfunn som aldri ville ha fungert med andre ord..

Gud skapte dyrene forskjellige.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
Jeg synes det er utrolig spesielt at religionstråder alltid blir de mest aktive på freakforum.no.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det utrolig spesielt? Religion er et emne som er viktig i dagens samfunn. Jeg får stadig høre fra folk at ingen bryr seg om religion, verken de som er for eller imot. Dette stemmer tydeligvis ikke da det i de fleste diskusjonsforum på nettet snakkes aktiv mye om religion.

Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Nå beveger du deg ut på tynn grunn. Du tror altså på en uendelig vennligsinnet og allmektig gud. Vi prøver å konfrontere deg med hvorfor denne guden lar slike forferdelige, ovennevnte ting skje i verden. Da bortforklarer du det på en forholdsvis vag måte at dette må være djevelens verk.
Vis hele sitatet...

Jeg bortforklarer ingenting. Det er ikke like lett å tolke spørsmålene deres!!

Sitat av Don Marioso Vis innlegg


La oss nøste opp; hvis gud er allmektig så må han ha muligheten til å stoppe djevelen sine forsøk på å bringe ondskap i verden. Hvis det er tilfellet så er ikke gud uendelig vennligsinnet.
Derimot, hvis gud er uendelig vennligsinnet, så ville han gjort alt i sin makt for å hindre ondskap fra djevelen. I det tilfellet kan han ikke være allmektig.
Vis hele sitatet...
Ja, Gud er allmektig, og kan stoppe hva som helst. Gud har en plan for menneskene. Derfor gjør han ikke som han vil. Han bestemmer ikke hva som er best for menneskeligheten, derfor er han unik: Vi er ikke roboter. Gud lar oss velge selv. Mange ber om at Gud må gjøre slutt på all ondskap i verden. I følge bibelen har Gud en plan for alt.

Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Da kommer spørsmålet mitt: er du en av de som overser bevis, eller for den saks skyld fravær av bevis, og klamrer seg fast til religionen sin pga. et eller annet psykologisk behov, eller har du virkelig ennå ikke forstått at gud, slik han presenteres i Bibelen er en vitenskapelig umulighet?
Vis hele sitatet...
[/quote]

Jeg overser ikke bevis, og klamrer meg ikke fast til religion pga pskykologiske behov, må nesten le litt. Du kan godt mene at slik han presenteres i bibelen er en uvitenskaplig umulighet.

Sitat av Orph Vis innlegg
Hvordan skjønner man at det er feil? Og hvorfor har det ikke alltid vært sånn?
Vis hele sitatet...

Fordi menneske utvilker seg, får ny kunnskap, og forandrer seg ved tid og kultur. For 1000 år siden var det kanskje ok å steine folk, men siden tiden og kulturen forandrer seg med mennesket, er det helt
uakseptabelt i dagens samfunn.

De som babler om at alt i bibelen samsvarer i moderne tid, har missforstått. Det er en vesentlig stor forskjell på GT og NT når det gjelder tidssoner.


Sitat av Orph Vis innlegg

Ingenting galt i det.
Vis hele sitatet...
Det spørsmålet var ikke til deg

Men jeg har og et par ting jeg lurer på.

1) Hvorfor blir folk så provosert av religion? Jeg finner det lærerikt og spennende å diskutere over nettet. Men jeg ser gang på gang at diverse folk blir veldig hissige til tider ( diskusjon.no, db.no, osv). Jeg gjentar meg selv når jeg sier at Norge er i ferd med å bli et liberalistisk samfunn. All kristelige aktiviteter og lære er tatt ut av den norske skolen, og dere trenger ikke bekymre dere for at barna deres blir hjernevasket noen plass.

2) Hva synes dere om den norske kirken? Synes dere at stat og kirke burde skilles? I så fall hvorfor det? Angående det med at det er vanskelig å melde seg ut av den norske statskirken synes jeg er dumt, da folket burde velge selv hva de vil, uten å stresse med noe.

3) En ganske, ganske stor del av norges befolkning ser på seg som kristne, fordi de er konfirmert og går i kirken 1 dag i året. Rekner dere dem som religiøse?

2)