View Single Post
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har problemer med å tro at vi lever grunnet en tilfeldighet, og at alt ble så perfekt.
Vis hele sitatet...
Perfekt?

Her er noen få ting som ikke er perfekt

Universet:
- De aller fleste planetbaner er ustabile
- De fleste plasser i universet ville drept deg umiddelbart - kulde, stråling, varme
- Melkeveien er på kollisjonskurs med Andromeda
- Universet blir større og kaldere, og en dag vil alt bli svart, da mener jeg alt.

Jorda:
- Jordskjelv og vulkaner dreper tusenvis av mennesker og ødelegger byer
- Tsunamier dreper tusenvis av mennesker, du husker vel Thailand 2004? Over 200.000 mennesker døde.
- Så har vi jo flom, tornadoer, lynnedslag, storm, etc.
- Vi kan ikke leve på 2/3 av jordas overflate
- Og på halvparten av det igjen er det ubeboelig enten pga ørken eller kulde.
- Masseutslettelse i form av viruser. Har skjedd før, kan skje igjen.
- 99% av alle arter som har eksistert er utdødd.
- Den indre delen av solsystemet er proppfullt av astroider/kometer, som gjør jorda til en blink.
- Solsystemet vårt er i en galakse, det ser kanskje fint ut med alle de stjernene på himmelen, men en dag eksploderer en av de, og er den i nærheten, blir vi grillet.

Mennesker/sykdommer
- Barn dør av blodkreft, krybbedød (de fleste av ukjente årsaker), sult, ALS, Parkinsons etc
- Vi får ræva hørsel med åra, samme med syn, tenner faller ut, Alzheimer, senil,
- Før døde folk av noe så enkelt som råtne visdomstenner, heldigvis har vi tannleger idag, som vi igjen kan takke vitenskapen for.
- Noen kan få sykdommer som ikke er dødlige, men som gjør at de opplever voldsomme smerter som er umulig å leve med.
- Vi dør, som gjør at de etterlatte opplever en dyp sorg.


Andre ting jeg kommer på i farten som er kjipt/ikke perfekt.
- Vi er praktisk talt i koma 1/3 av livet.
- Vi er helt avhengig av å spise konstant for å overleve.
- Vi kan bare se en liten del av det elektromagnetiske spekteret. Vi er helt blind når det kommer til radiobølger, mikrobølger, infrarød etc.
- Vi kan ikke sanse magnetfelt, stråling, giftige gasser. Stråling vil vi likevel oppdage senere i form av kreft.

Alle dyr er heller ikke vakre

Ikke mennesker heller

Så si meg min venn. Hva er det som ble så perfekt?

Min konklusjon på enkelte religiøse er at de kun ser på alt som er vakkert, velskapt, pent, etc, og ignorer alt som ikke er så bra. For deretter å konkludere med at alt er perfekt. Greia er at man må ta alt med i konteksten før man konkluderer.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Sannsynligheten for at noen skal ha "diktet" opp hele NT og GT er meget liten. Hva med alle skriftene?.
Vis hele sitatet...
Hva er problemet med at noen kan ha diktet opp bibelen? Hvis du mener at bibelen er ekte, så må du mene at Koranen er feil. Og siden du mener at Koranen er feil, så betyr det at noen må ha diktet den opp. Hvis noen har klart å dikte opp Koranen, da burde vel noen også ha klart å dikte opp Bibelen? Dette er logikk!

Folk har jo også klart å dikte opp Hobbiten, Ringenes Herre, Harry Potter, Alice I Eventyrland etc. Dette er bøker med en rød snor gjennom hele boka, samt mye mer detaljerte skildringer. Jeg har lest mye av bibelen, det meste som står der, er ganske "rett frem". Burde ikke være så veldig vanskelig å finne på.