View Single Post
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Nå må du ikke overdrive så mye . Dette med steine kvinner, er ting som står i det gamle testamentet, og alle forstår jo at det er feil. Når vi snakker om bibelen, tenker folk fremst på det nye testamentet. Dessuten går det ikke an å tolke bibelen bokstavelig. Det jeg mente med kristne verdier, var mer ment som for eksempel dette med ekteskapsloven og homofile, aktiv dødshjelp, abort, krl i skolesystemet, osv. disse verdiene blir jo mer eller mindre utvannet i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er altså at man velger ut det man synes er ok, og driter i resten. Ser du noen problemer med det i forhold til bibelens troverdighet, spesielt når du trekker frem sammenhengen mellom det gamle og det nye testamentet som noe som taler til dens fordel?

Hvis man ikke kan tolke bibelen bokstavelig, hvordan kan man da ta noe av det som god fisk, og hvordan er det en god kilde for noe som helst?

Hvordan vil du sammenligne det med skriftene fra den greske mytologien? Gresk mytologi har ikke noe logisk sammenheng, på linje med den sammenhengen kristendommen sin tidslinje og innhold. Men ja, ser hva du mener. Jeg trekker tilbake det utsagnet!
Vis hele sitatet...
Tidslinjen i bibelen er konstruert av mennesker, den logiske sammenhengen er konstruert av mennesker (refererer til at bibelen har blitt redigert mange ganger, og beviselig har blitt endret). Det som er bevart av den greske mytologien i dag er stort sett et knippe med relativt uavhengige historier, men hvordan tror du skriftene ville sett ut hvis det fortsatt hadde vært en av verdens fremste religioner?

Men, slik du påstår ting skjedde er en enkel løsning. Det virker rett og slett for lettvint. Hva er da meningen i livet? Gjøre det bra på skolen? Spise god mat? Tjene mye penger? Reise verden rundt? Det blir for enkelt, og lettvint å si. Jeg har problemer med å tro at vi lever grunnet en tilfeldighet, og at alt ble så perfekt.
Vis hele sitatet...
En enkel løsning? Hvordan i all verdens navn og rike er det en enkel løsning? Og hvordan gjør man saken bedre ved å introdusere enn allmektig, immateriell skaper til systemet? Og hvor kommer i såfall denne skaperen fra?

Jeg tror ikke på noen høyere mening med livet. Mitt verdenssyn tilsier at vi blir født, lever, reproduserer, og dør. At jeg ikke tror på noe etterliv gjør ikke opplevelsen noe fattigere, tvert i mot. Dette er et område som vitenskapen ikke berører, det er et spørsmål av ren filosofisk natur.

Det er en stor misforståelse å si at vi eksisterer på grunn av tilfeldigheter, for evolusjonsprosessen er alt annet enn det. Og alt er rimelig fett langt fra perfekt. Vi lever i et univers som til enhver tid gjør sitt beste for å ta livet av oss.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Nå må du ikke overdrive så mye . Dette med steine kvinner, er ting som står i det gamle testamentet, og alle forstår jo at det er feil. Når vi snakker om bibelen, tenker folk fremst på det nye testamentet. Dessuten går det ikke an å tolke bibelen bokstavelig. Det jeg mente med kristne verdier, var mer ment som for eksempel dette med ekteskapsloven og homofile, aktiv dødshjelp, abort, krl i skolesystemet, osv. disse verdiene blir jo mer eller mindre utvannet i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Forøvrig er det en god ting at disse verdiene er i ferd med å bli utvannet i dagens samfunn, synes nå jeg. Jeg er for selvbestemt abort, jeg er for aktiv dødshjelp, jeg er for homofiles rettigheter, og jeg er mot KRL i skolesystemet.
Sist endret av Orph; 7. februar 2012 kl. 00:19.