View Single Post
Beklager, noy, men det du sier er fortsatt bare forsøk på unnskyldninger og bortforklaringer. Kanskje du kjøper dette selv, men jeg skal forklare hvordan dette problemet løses. La oss si at du, eller noen andre, sier de kan spå den umiddelbare fremtiden, eller lese tanker. Om det utelukkende er når de er på sopprus, så skal vi alltids få i stand en løsning på det også. Jeg kan sette opp følgende enkle eksperiment som enkelt vil bevise at påstandene stemmer hvis de faktisk stemmer, samtidig som det utelukker juks og bias:

Kan du forutsi fremtiden kan du forutsi utfallet av en tilfeldig tall-generator. Vi kan i løpet av bare noen minutter kaste sammen et script som plukker tilfeldige tall mellom 1 og 1000. Treffer du ikke konsekvent og markant oftere enn én av tusen ganger kan du ikke forutsi fremtiden. Mener du å kunne lese tanker, kan vi gjøre det samme bare at det kun er jeg som ser tallet, og du som skal avlese tankene mine om hvilket tall det er. Vanskeligere er det ikke.

Det hjelper dessverre fint lite å konstruere etisk tvilsomme scenarioer, fordi man trenger ikke å gi småbarn heroin for å bevise at det går an å være synsk – det holder at en av alle de som påstår at de er det viser det i et enkelt eksempel som det beskrevet over. Jeg er mer enn villig til å utføre de faktiske testene, og selv om jeg ikke kan love bort en million dollar til den som skulle klare det, kan vi godt vedde en tusenlapp. Interessert?

Et par ting til slutt:
Sitat av noy
Paranormal Activety og Extreterristeral Phenomena er begge underlagt Fringe Science og derfor komparatibelt!
Vis hele sitatet...
Flyvende tallerkner, påståtte bortføringer av romvesner og den slags er "fringe science". Spekulasjoner om det kan eksistere enkle livsformer under isen til Jupiters måne Europa, på bakgrunn av at det sannsynligvis er flytende vann rikt på oksygen der, er på ingen måte "fringe science".

Sitat av noy
Hvorfor vise til Randi? Hvorfor ikke utlove denne dusøren selv?
Vis hele sitatet...
Det ville vært både useriøst og uforsvarlig, da jeg ikke har én million dollar.

Sitat av noy
For de som lar seg knekke av en slik latterlig PR-stunt omtalt som bløff fra ut i fra hvilke bevis Randi legger til grunn (evidence, proof) så vil dette, på samme vis som iht juridisk forsvarlig bevisfremføring, være diskutabelt
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har så god innsikt i hvordan disse testene utføres. Du blir selv oppfordret til å designe testen, og den godkjennes så lenge de er enige i at juks tilsynelatende ikke er mulig innenfor rammene. Man blir også på forhånd enig om hva som kvalifiserer til en bestått test, og det er som regel meget enkle vilkår. Her har du en lang liste over tester som har blitt utført, betingelsene partene ble enige om og korrespondansen mellom de: http://forums.randi.org/forumdisplay.php?f=43

Du kan også se premiens FAQ her, om du skulle være interessert: http://www.randi.org/site/index.php/...lenge-faq.html
Sist endret av Provo; 24. april 2011 kl. 16:29.