View Single Post
Provo's Avatar
Trådstarter
Det jeg tror bennnern mener er å se for seg at man står et stykke utenfor en planet, hvor denne planeten beveger seg vekk med en fast hastighet, hvor det er en satelitt som går rundt planeten. Satellitten vil da bevege seg med en varierende hastighet i forhold til observatøren (er banehastigheten lik hastigheten planeten fjerner seg med, vil hastigheten variere sinusformet fra null til dobbelte av banehastigheten), og bennnern ser ut til å lure på hvordan denne observatøren vil observere tidsutvidelsen på satelitten.

Jeg må si jeg er litt usikker på hvordan generell relativitet påvirker dette. Vi vil se at satellittens hastighet varierer, men samtidig vil den ikke oppleve noen faktisk akselerasjon. Jeg kan ikke generell relativitet, så jeg kan ikke gi noe sikkert svar. Men hvis vi dropper ideen om at det er en satellitt som går i bane rundt en planet, og heller bare tenker oss et legeme som kjører i ring, samtidig som det i tillegg har en fast hastighet vekk fra oss, så vil du observere en varierende tidsutvidelse.