View Single Post
Sitat av FlotteHester Vis innlegg

Menn er overlegne kvinner når det kommer til IQ, vi har rett og slett større hjerne. Jeg ser ikke bort fra at enkelte raser har høyere IQ enn andre, selv om dette er vanskelig å teste pga kulturelle og miljømessige forskjeller.
Vis hele sitatet...
Ehem... her savner jeg en kilde eller to.
Så vidt jeg vet har menn større spredning i iq, altså flere med høy score og flere med lav score. Hjernestørrelsen må du korrigere for en del andre ting, først og fremst muskelmasse og kroppsstørrelse. Det krever hjerneceller å styre muskler, og menn har vanligvis mer av det.

Når det gjelder rasismebegrepet, så er det sikkert ikke ment slik av ts. Men å kalle en rase overlegen er en ganske uheldig formulering vil jeg si. Hvis du snakker om forskjeller i iq så skriv kun det hvis du ikke vil oppfattes rasistisk.

Som påpekt før her er rasebegrepet ganske ullent, og stort sett kun brukt om husdyr som er avlet systematisk på spesifikke egenskaper. Genetiske egenskaper hos ville dyr (eller mennesker) vil selvsagt variere i ulike områder, men er ikke inndelt i klare raser slik husdyr som er avlet i rene raser. Å kalle afrikanere for en rase blir i alle fall veldig unøyaktig, og neppe nyttig vitenskapelig sett.

Her er forresten en link som sier at kvinner har tatt igjen menn på IQ, i løpet av ca 100 år. Dette er for kort tid til å dreie seg om evolusjon, så det handler nok om endret levesett, om tester som har vært best tilpasset menn, diskriminering som tidligere har hindret kvinner i å nå sitt fulle potensiale eller liknende faktorer. Det er vel ganske sannsynlig tilsvarende effekter har påvirket ulike "raser" sine IQ-resultater.

https://www.nrk.no/livsstil/kvinner-...ster-1.8246939
Sist endret av entropi; 19. oktober 2016 kl. 17:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.