View Single Post
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Ved å legalisere cannabis (pot/hasj) for salg opprettholder man markedet, og det vil fortsatt være profitt for storselgere. Jeg ønsker at det fortsatt skal være straffbart å selge marijuana i form av hasj, men lovlig å besitte frø og dyrke til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Ser du virkelig ikke hvor håpløst vanskelig det vil være å håndheve en slik lovgivning?
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Slik jeg ser det burde marijuana problematikken være et mer botanisk spørsmål enn juridisk samfunnsrelatert tema.
Vis hele sitatet...
Cannabis-problematikken er definitivt et samfunnsrelatert og juridisk spørsmål, uansett hvordan du snur og vender på det.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Ikke det at jeg er imot avkriminalisering,

men det du da med andre ord mener er at for vert nytt produkt som slippes på markedet
vil sysselsetningen og økonomien gå opp.

På bekostning av hva, mener du at cannabis er direkte helse fremmende?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener definitivt ikke at cannabis er helsefremmende. I enkelte tilfeller kan cannabis være egnet som legemiddel, men å si at det er helsefremmende på generell basis er tull, og ikke en påstand jeg forfekter. Imidlertid ser jeg ikke helt poenget ditt. Det er jo ikke slik at cannabis ikke brukes i dag? Vi vil ikke se andre direkte skadevirkninger av stoffet om det legaliseres, enn de vi ser i dag.


Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Fordi om Norge som stat innfører salg av pot/ hasj vil de måtte konkurere i et marked med store prissvingninger. Mørke bakmenn kan redusere prisen uten stortingsvedtak... konkuransen åpnes eller mer riktig vedlikeholdes.
Vis hele sitatet...
Det er da vitterlig ingen restriksjoner som regulerer det svarte narkotikamarkedet i dag? Bakmenn kan presse priser både opp og ned, så mye de lyster. Allikevel har prisen holdt seg relativt stabil siden stoffet kom til landet. Jeg ser ikke hvorfor legalisering skulle føre til svingninger i markedet?
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Det eneste er at man kan velge dyr hasj/pot fra regjeringen eller rimligere varianter fra ukjent opphav.
Vis hele sitatet...
Hvorfor går du ut fra at statlig cannabis vil være dyrere? Om produksjon, besittelse og salg var lovlig hadde man kuttet kostbare og risikable ledd (illegal produksjon, smugling, illegalt salg), og slik kuttet den totale kostnaden av produksjon og transport. Produktet ville antakelig kunne selges billigere eller til samme pris som i dag.

Et annet viktig poeng er at å opprettholde forbudet heller ikke ødelegger det illegale markedet. Selv om dyrking til eget bruk blir tillatt, som muligens vil minske markedet noe, vil det ikke utslettes totalt.
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Hvis man åpner for statskontrollert salg, frykter jeg at egen dyrking forblir forbudt nettop som et forsøk på å minske konkuranse.
Vis hele sitatet...
Se på sammenlikningene mine tidligere! Vin selges på polet, strengt kontrollert og avgiftsbelagt som få andre produkter. Er det forbudt å sette egen vin?