View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Nei det er ikke "Dill". Hvis du ser praktisk på det så er det "Dill" men bruken av rettslæren viser at utgangspunktet blir helt annerledes når man skal begrunne visitasjon i politiloven kontra ransaking i straffeprosessloven.
Vis hele sitatet...
Eg er klar over at det er ein juridisk skilnad. Men for alle praktiske formål er skilnaden marginal.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg syntes det uansett er latterlig at du skal dra inn grunnloven når det utføres målrettet tiltak mtp. tid og sted samt strategiske punkter hvor publikumstrømmen fører til større tilfang av f.eks personer som bærer kniv uten aktverdig formål.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje latterleg. For grunnlova slår fast at ransaking ikkje skal finne stad utan grunnlag. Og at du er i eit område er svært tynt grunnlag. Med samme argumentasjon kunne vel politiet sjekka alle einslege menn som reiser til Thailand?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hva forventer du? At politiet skal finne en liten joint i en sekk og se andre veien? Hva hvis jointen er på 10 gr, 20 gr, 30 gr?. Straffeloven er definert på de fleste områder, ergo den SKAL håndheves. Dog, har politiet mulighet til å vise skjønn i enkelt saker. Men det er opp til hver enkelt betjent, visstnok.
Vis hele sitatet...
Ja, når politiet har ein særskilt vid heimel til å sjekke etter våpen, så bør dei prinsipielt ignorere andre lovbrot. Det kunne t.d. vore sett ei grense på lovbrot som medfører meir enn 6 månaders fengsel - det ville gjort situasjonen betre. Nettopp fordi det då ville vore klart at dei såg etter folk med kniv, og ikkje omgjekk regelverket for å sjå etter t.d. narkotika.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hvis dette er noe som er håreisende for deg så vil jeg gjerne vite dine standpunkter på innsamling av massedata og innsamling av metadata. Vil nok si at det er en større brudd på person rettigheter enn visitasjon etter kniver på offentlig sted.
Vis hele sitatet...
Ja, eg er soleklar motstander av begge deler. Og ja, det er inngripande tiltak, det og.