View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Er ute og på mobil så fatter meg litt i korthet:

Shulgin skiller klart mellom konseptet ego-død og denne dødsdøren de nevner, det ser også ut som selv om trådstarter på reddit begynner med dødsdøren så utvikler samtalen seg igjen over på ego-død.

Det Shulgin prater om er en dør som faktisk fører til døden, og det er derfor jeg reagerte med såpass fasinasjon og skepsis når jeg leste om det.
Kanskje jeg rekker å bla litt i PiHKAL i kveld og finner noe mer konkret
Vis hele sitatet...
Det hadde vært fint! Skal undersøke dette på egen hånd også. Har ikke hørt om fenomenet før. Hvis det faktisk er sant, så bør man være ekstremt påpasselig ang hvilke "dører" man går gjennom. Det er jo proklamert overalt at klassisk psykedelika (med unntak av meskalin) har en veldig lav fysisk fareprofil. Det finnes noen få tilfeller av mennesker som har død av hjertesvik, men det blir som regel tilskrevet til underliggende sykdommer. Men kan det egentlig være folk som har gått gjennom dødsdøren? Ingen kan vite det med sikkerhet. Hvorfor får man et slikt tilbud? Kanskje er det en signal om at "du har skjønt det, du kan bli med oss til neste steg eller fortsette det livet ut, det blir opp til deg". Jeg føler i hvertfall at jeg ikke helt har skjønt det, eller at jeg er usikker på om det jeg har skjønt er korrekt.

Det kan fremstå som rambling av en gærning, men det må sies at jeg ikke er overbevisst om noen ting. Det er bare så utrolig overbevisende mens det skjer, at uten å ha prøvd det vil man ikke klare å fatte graden av hvor alvorlig og sant dette kan oppleves. Jeg utelukker ikke at alt sammen bare er ren hjernekjemi, men lener meg mer i åndelig retning.