View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ingen benekter at det er teknisk mulig, og det du sier om Norkart er veldig interessant. Jeg synes likevel at du bommer litt på innvendingen min. TS beskrev reklame for spesifikke anleggsmaskiner. Greit at botene vet hvor på E6 Hæhre og Isachsen graver i dag, men vet de akkurat hva den lokale maskinparken inkluderer? Vet google hvorvidt det er en traktorgraver på plassen, og vet de i såfall om det er en Cat 430-F2 eller en Hydrema 900E? Vet de at denne maskinen er parkert synlig fra veien på det tidspunktet daffe cruiser forbi? Jeg utelukker ikke muligheten, men det er ikke lenger like trivielt som du hevder. Videre var det dette med anvendbarheten: La oss anta at de er temmelig sikre på at daffe observerte en raff Kobelco SK 200-LC-III. OK, så vet de det, da.
Vis hele sitatet...
Ja, nøyaktigheten på dette nivået er jeg enig i at mest sannsynlig bommer, men det er ikke poenget. Jeg hang meg kanskje litt mye opp i kommentaren om GPS og hvor dyrt og usannsynlig det var. For det er ikke usannsynlig man får reklame for noe man kjører forbi gitt alle datakildene vi har, og hvor billig utregningskraft er om dagen.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men er det hensiktsmessig å bruke denne kunnskapen til å pushe reklame for en snertenliten beltedrevet gravemaskin på 21 tonn til en privatperson? Eller skulle det kanskje være nett liten asfaltlegger? Eller en hendig veiskrape med frontskjær og rammestyring?
Vis hele sitatet...
Hvorvidt det er hensiktsmessig kommer an på hvem som er villig til å betale, og hvilke resultater de som selger reklamer kan vise til. Privatpersoner jobber ofte for selskaper, så selv om man ikke personlig kjøper noe, er det ikke nødvendigvis tapte penger. Jeg ser for meg slike maskiner er dyre, så du har råd til å reklamere for noen hundretusen personer feil før ett eneste salg får deg i pluss. Prismodell kommer også inn, da det å vise annonser typisk er billig, det de tar seg betalt for er klikk på annonsen og gjennomføring av salg.

Videre er det ofte et problem at mange passer inn i store, fine, avgrensede grupper, mens noen få ikke gjør det. Da kan man fort se ting som dette, der jeg i mitt arbeid har valgt å kalle det "fuck-it-hakke'no'bedre"-forslag. Når modeller bryter ned er det ofte greit å bare gi en bruker mer av de få punktene man har om personen. Si at alt jeg vet om deg er at du liker spaghetti-western, disse kan fint være en subgruppe av folk som liker obskure filmer, men du har utelukkende sett spaghetti-western. Da er det ofte bedre å bare akseptere at det er det eneste brukeren vil ha og gi dem dette, istedenfor å fylle anbefalingene/reklamen med koreanske filmer tre personer i vesten har sett.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Algoritmen bommer totalt når den viser slik reklame til folk som aldri i livet kommer til kjøpe det. Jeg antar her at daffe ikke er maskintreprenør, selvsagt.
Vis hele sitatet...
I tillegg til problemene jeg nevner over, så kan det å se på gravemaskiner fint være linket opp til andre ting. For å ta noen eksempler.. De vet at daffe er regnskapsfører og jobber for en eller annen entreprenør, plutselig har de en link. Eller han har gjort et søk på tyngre pick-up'er for noen uker siden og har siden kjørt forbi gravemaskiner flere ganger, plutselig blir han klassifisert som en som liker kjøretøy over to tonn. Det er riktig at dette er dårlig, men det kan legges inn i prismodellene til annonsører og det er bedre å bruke den lille informasjonen man har, selv om den har en lav sannsynlighet for å treffe enn å bare tilby noe tilfeldig. Det har med treffrater å gjøre, og man er interessert i å beholde gullkuene sine for å vise fram til markedsavdelinger hvor bra man treffer på visse produkter, så får heller de mer perifære interessene ha en dårlig rate (og det har jo en god forklaring også).
Sist endret av Xasma; 29. desember 2018 kl. 12:02.