View Single Post
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av okbrukernavn Vis innlegg
Det som er synd er at det skal ingenting ting før man blir kalt Russland-vennlig. F.eks. rapporterte Amnesty om ukrainske krigsforbrytelser, noe som faktisk er jobben deres, og det endte jo i furore. Det legitimerer ikke russiske overgrep. Synes også det er slik om man påpeker at USA har vært tungt inne i Ukraina, eller at Ukrainas myndigheter har ført en russiskfiendtlig politikk, har bombet sivile i Donbas osv. Ingenting av dette skrives det om i vestlige medier. Det er fullstendig tegneseriejournalistikk med de gode mot de onde. Og sier jeg dette, får man typisk tilbake "men støtter du Russlands angrepskrig??" Nei, men jeg støtter heller ikke Ukrainas krigføring mot befolkningen i øst, språklovene, kuppet i 2014. Leser man VG og NRK, er det jo ren demonisering. Og jeg må si, det har trekk av renspikket rasisme. Det er alle russeres skyld tydeligvis det som skjer i Ukraina. Og det er klare selvmotsigelser. På den ene siden er Putin diktator i vestlige medier (som jo er de som skaper verdensbildet vi forholder oss til), samtidig er det alle russeres skyld, de skal nektes å dra på ferie til vestlige land osv. Om det ene stemmer, kan ikke det andre stemme. Om Putin er diktator, da er russere uskyldige ofre. Sannheten er selvsagt mer kompleks enn som så, men komplekse tanker er å være Putin-tilhenger slik ordskiftet er nå for tiden. For å overføre til Israel-Palestina. Å forstå israeleres perspektiv, prøve å forstå det, er ikke å støtte Israels bombing av Gaza. Russofobi har selvsagt en lang historie i Vesten, tenk Rocky-filmer og lignende. Jeltsin-æraen fremstilles som en demokratisk gullalder, men jeg kan forsikre alle om at de fleste russere opplevde 90-tallet som en veldig vanskelig tid. Vestlige ledere bryr seg ikke om vanlige russere, eller ukrainere. Det er ikke noe vilje til fred. Alle som har vært i Russland vet at russere flest ikke er monstre. Det er normale folk som går på skolen, jobben, på kjøpesenter, drar på ferie, ser TV, fester, trener, drikker, har sex, men nå for tiden er det nesten som om russere er en annen art. Det er utrolig at det går an i 2022. Og ja, jeg mener absolutt at hendelsene i 2014 og etter det er en viktig årsak til det som skjer, men folk flest vet jo ikke om dette. Folk flest lever i en verden hvor "gal diktator angriper land fordi han er ehm... ond, eller noe sånt, og vil ta land etter land om vi ikke stopper ham, for russere er jo slemme". Jeg ville aldri stemt på Putin, men heller ikke på klikken som styrer Ukraina, med arbeiderfiendtlige lover, bombing av sivile (ingenting om dette i vestlige medier, vestlige medier er et kapittel i seg selv, hvordan høyt utdannede folk kan se på VG totalt ukritisk er noe man kan holde lange konferanser om), disikriminering av minoriteter osv. Hvordan krigen går er vanskelig å si, men jeg savner en fredsbevegelse og at folk setter seg inn i ting utover VGs "journalistikk" og norske myndigheters støvelslikking for USA.
Vis hele sitatet...
Har dere ikke fått opplæring i å dele opp tekst på den russiske trolleskolen? Det er vel ingen som har sagt Ukraina gjør alt stuerent og at det ikke er tung propaganda på begge sider. De forbrytelser Ukrainske soldater måtte stå vil også forhåpentligvis holdes ansvarlig når dagen kommer. Men nå er det engang slik at russland var den som innvaderte landet, russland de som fortsetter krigføringen, russland som prøver å de-legitimere ukraina som nasjon og folk. Det at det er etniske russere i landet, og spesielt i Donbas endrer jo ikke faktumet. Mange ukrainere snakker russisk, og russisk kultur og væremåte er lik. Du sier jo at du ikke legitimerer det russland gjør på noen måte, men samtidig er du ikke sen med å fortelle om hvor snille og flotte russere er i samme setning. 2014-kuppet er naturligvis en stor del av hele konflikten. Har noen sagt noe annerledes?

De som blir frigjort er fra seg av glede, det er historie på historie om hvordan russland har behandlet både krigsfanger og sivilie. Det er heller ingen som betviler at det ikke er gode russere der ute, men landet har et gjennomgående problem med null respekt for liv, null respekt for frihet, pressefrihet, og verdier man gjerne tar for gitt her. Det er utrolig viktig at støtten til Ukraina ikke stoppes, alt som kan bidra til å eliminere en fiende vesten har hatt siden 40-tallet er verdt det. Spar meg for slikt pro-russisk piss, seriøst.
Sist endret av Quakecry; 26. september 2022 kl. 17:55.