View Single Post
Sitat av Copernixus Vis innlegg
Ser jo nå at han er løslatt. Artig å lese alle synsingene likevel. Godt å se at rettssystemet i Norge fungerer. Under 10% slipper ut av varetekt før den er endt.
Vis hele sitatet...
Varetekt kan kun brukes når det er fare for bevisforspillelse, gjentakelse eller for at siktede rømmer fra landet. Vanligvis gis det for 2,4 eller 6 uker av gangen, 4 er vel vanligst og noen ganger blir vedtaket forlenga for 4 nye og 4 nye uker frem til rettsak når de er redd for at siktede skal rømme eller påvirke vitner men det betyr ikke at det ikke er vanlig å slippes ut før. Har du no kilde på at under 10% blir det? Kjenner flere som har blitt dømt selvom de ble sluppet fra varetekt blandt annet meg sjæl. Er dyrt å holde noen i varetekt et år eller mer som det tar før saken kommer opp i retten... Å slippe ut fra varetekt er ikke det samme som frifinnelse, og jeg tror det er veldig varierende hvor sterke bevis og grunner som er nok til "skjellig grunn". Det at siktelse bortfaller før tiltale og rettsak når det først er tatt ut siktelse mot noen det skjer nok sjeldent men ikke at man slipper ut av varetekt mener jeg. Men ja det er en spesiell vending nå når lagmannsretten mener han kan løslates og politiet holder fast på at han må sitte pga skjellig grunn. (Var det noen som snakka om penger og å kjøpe seg fri? Hehe.. Bare kødder men det er hvertfall lettere å bestikke to dommere enn et helt svært team av streit snut)

Uansett er det ikke det samma som frifinnelse om han løslates.
Sist endret av celtseus; 7. mai 2020 kl. 20:04.