View Single Post
Sitat av belisarius Vis innlegg

Skjønner ikke hva det er i politikken Trump står for som vil føre verden nærmere stupet enn Hillary og hennes Obama-politikk? Jeg skjønner at folk har forskjellig oppfatning av hva som gavner verdenssamfunnet, men har ikke verden blitt mer ustabil i løpet av de 8 årene Hillary og Obama styrte USA? Ønsker du / vi mer av det samme?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet hans var: Hva mener du blir bedre med Trump? På hvilken måte blir verdenssamfunnet mer stabilt med hans politikk? Er det den uforutsigbare utenrikspolitikken? Uklarheten rundt USA's allianser? Økningen av atomvåpen? Mer liberale standpunkt til tortur? At vi ikke ønsker mer av det samme gir ikke mening med mindre alternativet faktisk er bedre.


Sitat av belisarius Vis innlegg
Akkurat hvordan politikken på dette området blir utformet er usikkert. Trump sier uforutsigbarhet er en del av hans politikk slik at fienden ikke vet til enhver tid hvilke planer USA har.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke litt risky at politikken ikke bare er uforutsigbar for fiendene, men faktisk for hans egne velgere? Akkurat når det gjelder utenrikspolitikken til en supermakt mener jeg de fleste valg er smartere enn å trekke sjansekort og se hvordan det går...

Sitat av belisarius Vis innlegg
Hvis waterboarding kan bidra til å avdekke kritiske opplysninger eller redde liv i krigen mot jidhadistene og deres støttespillere mener jeg vi må vurdere å ta slike virkemidler i bruk. Du kan ikke bekjempe en fiende som ikke har noen grenser ved å ta i de med slikehansker.

Når det gjelder terroristenes familiemedlemmer mener jeg i utgangspuktet at de er en uskyldig part, men vi bør undersøke nøyere om de hadde kjennskap til at vedkommende terrorist var radikalisert og planla angrep.

Når det er sagt kan trusler eller aksjoner mot terroristenes familiemedlemmer være et svært effektivt våpen som bla Russland har tatt i bruk. I krig gjelder andre regler enn i fredstid.
Vis hele sitatet...
Åpenbart, men det er regler også i krig. Det gjelder blant annet både tortur og vold rettet mot sivile. Er det heldig for verdenssamfunnet at USA lemper på kravene her?

At Russland gjør det er i utgangspunktet ikke noen garanti for at det er menneskerettslig innafor.