View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg

Det har vel heller ingen egentlig påstått? Eller har jeg gått glipp av noe?
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev over, oppfattet jeg at bennern mente det var urimelig å forvente at folk skal heve seg over xenofobien sin fordi dette var følelser som hadde en biologisk forklaring. Han sammenliknet så med voldtekt, at man heller ikke ville forvente at folk fant seg i det, siden å reagere på det også var biologisk grunnet. Jeg synes fortsatt det er en søkt sammenlikning.

Jeg synes en mer fornuftig sammenlikning er det motsatte: Man bør forvente at siviliserte mennesker hever seg over rasistiske instinkter på samme måte som de hever seg over impulsen om å ha sex med folk hvis de ikke ønsker det.

Det virker nå som bennern også er enig i det, men jeg forklarte altså over hvorfor jeg oppfattet at han støttet Trump sin lefling med rasisme.

Sitat av Provo Vis innlegg
Seksuelt begjær har helt åpenbart en biologisk og evolusjonær forklaring. Å påpeke dette er ingen overforenkling, det er bare en forklaring av fenomenets eksistens på et bestemt nivå. Mer spesifikt det som i biologien kalles en ultimat forklaring.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg selvsagt helt enig i. Hvordan voldtekt kan ha andre begrunnelser enn seksuelt begjær, det være seg biologiske og kulturelle, og hvordan effekten for offeret også kan ha kulturelle aspekter, kunne forsåvidt vært en interessant diskusjon. Men det blir litt på siden av temaet.
Sist endret av entropi; 25. juli 2016 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.