View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg sier ikke at følelsmessige reaksjoner ikke kan ha ubevisste biologiske forklaringer, eller at det ikke er et element i dette eksemplet. Men jeg holder på at det er enormt overforenklet. Sex har betydning for mennesker på andre måter enn å videreføre gener, og det er også en viktig del av grunnen.
Vis hele sitatet...
Seksuelt begjær har helt åpenbart en biologisk og evolusjonær forklaring. Å påpeke dette er ingen overforenkling, det er bare en forklaring av fenomenets eksistens på et bestemt nivå. Mer spesifikt det som i biologien kalles en ultimat forklaring.

Sitat av entropi Vis innlegg
Andre dyr reagerer ikke i nærheten på samme måte ved voldtekt, selv om de har det samme instinkter for å videreføre arvestoffet sitt.
Vis hele sitatet...
Det vet vi strengt tatt fint lite om, og i hvor stor grad en slik reaksjon eksisterer vil avhenge av en rekke ting, som hvor mye tid individet bruker på avkommene sine.

Sitat av entropi Vis innlegg
Uansett en avsporing, poenget var at det at det finnes en evolusjonsmessig forklaring på noe ikke i seg selv er en grunn til å akseptere det i et samfunn.
Vis hele sitatet...
Det har vel heller ingen egentlig påstått? Eller har jeg gått glipp av noe?