View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Du misforstår. Den enorme og høyst virkelige emosjonelle reaksjonen på en voldtekt har en forklaring et sted, akkurat som lysten til å ha frivillig sex har en forklaring et sted. Hvorfor vil en kvinne reagere ekstremt sterkt på å ha blitt voldtatt i søvne, mens hun kun vil oppleve mild irritasjon av å få påtegnet en bart eller flettet håret i en rar sveis? Denne kraftige følelsesmessige reaksjonen har etter alt å dømme sitt opphav i en biologisk betinget aversjon mot ufrivillig sex, som igjen har sin forklaring i at ufrivillig sex kan ha store kostnader for en kvinnes mulighet til å best spre sine gener. Det betyr ikke at å spre sine gener er et bevisst mål, eller en bevisst bekymring, hverken ved frivillig eller ufrivillig sex, men at de av våre evolusjonære forfedre som har hatt denne biologiske betingede aversjonen har spredd sine gener (deriblant gener som medfører denne aversjonen) mer effektivt. Dette gjør ikke reaksjonen mindre virkelig eller mindre moralsk betydningsfull, det bare forklarer det evolusjonære grunnlaget for dens eksistens.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at følelsmessige reaksjoner ikke kan ha ubevisste biologiske forklaringer, eller at det ikke er et element i dette eksemplet. Men jeg holder på at det er enormt overforenklet. Sex har betydning for mennesker på andre måter enn å videreføre gener, og det er også en viktig del av grunnen. Andre dyr reagerer ikke i nærheten på samme måte ved voldtekt, selv om de har det samme instinktet for å videreføre arvestoffet sitt. Uansett en avsporing, poenget var at det at det finnes en evolusjonsmessig forklaring på noe ikke i seg selv er en grunn til å akseptere det i et samfunn.

Bennern, det høres jo ut som vi egentlig er enige ang. å spille på rasekonflikt i politikk. Det var utsagn som de under som gav meg inntrykk av at du mente det var riktig, som Trump gjør, å tilpasse poitikken etter disse holdningene, med den begrunnelse at de hadde et naturlig opphav i evolusjonen.

Sitat av bennnern Vis innlegg

Burde vi insistere på at folk finner seg i å bli gjort til etniske minoriteter, og totalt ignorere hvilke følelser det vekker i folk?.
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg sier at mennesker stort sett har følelser som driver dem til å gjøre det som er best for genene sine og at det er dumt å ta politiske beslutninger som ikke tar hensyn til dette.
Vis hele sitatet...
For å si det sånn:

Ja, vi burde insistere på at siviliserte folk hever seg over sine xenofobiske instinkter, så vel som andre impulser som skader andre.

Og ja, det er kanskje lurt å ta politiske beslutninger som tar hensyn rasistiske strømninger i kulturen, hvis målet er å vinne valgkampen. Men det er ikke lurt hvis målet er å skape et godt samfunn. Det er jo her jeg mistenker at Trump har et noe feil fokus.
Sist endret av entropi; 25. juli 2016 kl. 11:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.