View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av entropi Vis innlegg
Det er selvsagt en dum idé å late som at rasisme og xenofobi ikke eksisterer i alle kulturer. Men det betyr ikke at man ikke skal la være å forstå/halvveis akseptere det fordi det er en naturlig følelse. Enkelte sider ved menneskenaturen bør holdes under kontroll av normer og superego.

Poenget er at det er voldsomt overforenklet. Voldtekt ville bare vært marginalt mer greit om gjerningsmannen brukte kondom for å si det sånn. Voldtekt av menn er for såvidt ikke noe mer greit selv om de ikke kan bli gravide. Å sammenlikne det med å stikke fingeren i øret på noen og si at forskjellen hovedsaklig går på kontroll over reproduksjon er skivebom.
Vis hele sitatet...
Om det bare er å bestemme seg for å ikke misslike å bli voldtatt så burde vi jo ha normer og regler som går ut på å fortelle kvinner og menn at voldtekt ikke er noen big deal.

Poenget mitt er at følelser ikke alltid er så kontrolerbare som man skal ha det til og at det går an å ha sympati med en følelse et menneske har, uten å støtte alle de værste konsekvensene følelsen eventuelt måtte føre til. Jeg støtter ikke folk som stemmer på Donald Trump, men jeg skjønner at de gjør det. Jeg tror ikke det behøver å være første skritt på veien til å skape et samfunn med dårlige holdninger.

Sitat av entropi Vis innlegg
Hvis man skulle bruke din logikk med at vi er biologiske vesner som styres av ønske om å spre gener, og at vi skal ha forståelse for det, så taler vel egentlig det for forståelse for både voldtekt og utroskap (som var dine eksempler). Det er jo ikke vanskelig å finne evolusjonsmessige begrunnelser for begge de handlingene.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg synes vi skal ha en viss forståelse for de mekanismene som gjør at noen blir kriminelle også.

Sitat av entropi Vis innlegg
At man skal ta hensyn til disse naturlige følelsene i utforming av politikk og samfunn blir jo likevel litt søkt.
Vis hele sitatet...
Vi tar jo i stor grad hensyn til følelser når vi utformer politikk.


Sitat av entropi Vis innlegg
Meeeen nå sporer vi gjerne litt av her �� Poenget mitt er at ja, å spille på fremmedfrykt og rasekonflikter fungerer tydeligvis utmerket i en valgkamp, men nei, at disse holdningene finnes naturlig i samfunnet rettferdiggjør ikke å nøre opp under dem.
Vis hele sitatet...
Enig