Tråd: Israel i krig
View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg er faktisk ikke helt sikker på det. Det er nok mange palestinere som ønsker fred høyere enn alt annet og som sikkert er villige til å gi slipp på mange prinsipper bare de slipper bomberegnet, men så er det nok også svært mange som lever ett liv fylt med mye sinne og hevntørst, og da er det fullstendig forståelig at de støtter dem som faktisk har en viss våpenmakt og som enkelte ganger klarer å vise reell motstand mot Israel. Hamas driver også utstrakt sosialt arbeid i flyktningeleirene så det er ikke sånn at det er helt svart-hvitt her heller.
Vis hele sitatet...
Joda selvfølgelig er det forståelig. Problemet nå i 2012, i årene etter Gazakrigen 2008 men også etter 2012 - er at Hamas er den defacto største destabilisatoren med tanke på varig fred og fredsforhandlinger.

Selvsagt driver Hamas utstrakt sosialt arbeid og annen bistandsvirksomhet , fordi man må jo vinne [COLOR="DimGray"]hearts and minds[/COLOR] hos Gazapalestinere når man ellers holder dem under et steinhardt undertrykkende regime som på mange områder er Taliban verdig.
Apropos - Taliban markedsfører seg som gode trofaste muslimer, Hamas gjør det til en viss grad også, forskjellen til Taliban er at Hamas er i større grad er åpenlyst korrupte og i større grad vil drive med narkovirksomhet og andre ting som beholder eller øker makten hos medlemmene/lederne av organisasjonen.

Jeg vil tro, uten at jeg har belegg akkurat her&nu -(har lest avisartikler om dette for lenge siden..)- at i Gazapalestinske familier der sønnene eller fedrene er medlemmer av Hamas har de det forholdsvis langt lettere enn den jevne innbygger, med bedre matforsyning, bedre tilbud av luksusvarer, bedre boliger etc..
For også å nevne driver Hamas inn toll og skatt på materiell som går igjennom tunnelene.


(....) Sinnet til palestinerne er noe av det kanskje aller letteste å forstå i denne konflikten - også for folk som er utenforstående i dette som vi diskuterer, og når du nå skriver om sinnet deres er jeg helt på lag med deg.

Problemet derimot er nettopp det at sinnet deres hjelper ikke mot en sinnsykt overlegen militærmakt. Hvorfor har ingen fortalt Gazapalestinerne at de muligens kunne komme langt på vei med å løse konflikten diplomatisk og politisk?
Hvorfor har så ytterst få Gazapalestinere satt seg til motverge mot dette voldforherligende "partiet"? -selvsagt vet vi at man blir torturert og drept hvis man prøver..
[CENTER].......................[/CENTER]

En liten ting jeg ønsker å nevne tilslutt; mye av frustrasjonen og sinnet hos Gazapalestinere virker nesten som en kollektiv psykose..
Med militære midler vil Gazapalestinere aldri få stanset undertrykkelsen og trakasseringen som israelerne bedriver.
Men hvem skal (helst varig) stanse voldsspiralen og forherligelse av vold??
Det må da komme noen utenfra, enten Vestbredden, Israel eller kanskje Europa - som gjør at de kan begynne å forhandle, stanse rakettutskytninger, og kvitte seg med Hamas.

Hamas er der i "spillet" hovedsaklig for sin egen vinnings skyld. Og btw -ja hamas regnes som ekstreme, men de er likevel ikke *så* ekstreme, finnes andre som nevnt grupper som er enda mer militante og farligere. Du ser, Hamas er flinke til å spille det politiske spillet. Såfremt ting i Gaza og folks hjerter og hjerner er under deres kontroll er de fornøyde.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. november 2012 kl. 17:33.