View Single Post
Sitat av jaffa87 Vis innlegg
Er blitt ufør. Dessverre for meg så blir det minstesats til evig tid, ca 20 000 per måned før skatt. I praksis blir det umulig å leve et brukbart liv fordi jeg vil være i konstant økonomisk skvis. 50 år som minstepensjonist tror jeg ikke at jeg klarer å stå i, så jeg må finne en løsning som gjør at jeg ikke blir å leve som en fattigfant resten av livet.


Om jeg flytter utenlands må det være innenfor gjeldende regelverk og alt må være legalt og lovlig.

1: Kan jeg som ufør flytte hvor jeg vil i verden uten å miste uføretrygd? Er det forskjell på om jeg bosetter meg i Asia, Europa, syd Amerika eller Kina?

2: Hva skjer om jeg ønsker å bo i et land uten skatteavtale? Hvordan unngå dobbel skatt?

3: Hvordan vil inntekten skattes? Vil jeg skatte til Norge? Eller skal jeg skatte til det landet jeg flytter til?

4: Hvor lenge fra en melder om utvandring fra Norge vil man være skattepliktig til Norge? Har lest forskjellige ting på nett. Alt fra ut skatteåret som er påbegynt, til 1 ligningsår og helt til 3 ligningsår etter utvandring.

5: Hvordan skal jeg sikre at jeg ikke blir skattet både i Norge og det landet jeg bosetter meg i?

6: Finnes det reiseforsikringer eller andre forsikringsordninger jeg kan betale for som kan gi meg sykehusopphold uten risiko for økonomisk ruin om jeg skulle trenge innleggelse en gang i fremtiden? Virker som reiseforsikring er vanskelig siden jeg flytter permanent.

7: Snakker kun norsk, spansk og engelsk. Så vil foretrekke et land som enten de fleste snakker brukbar engelsk eller et spansktalende land. Noen anbefalinger utifra levekostnader?

8: Er det mulig å bevare det norske statsborgerskapet og opparbeidede rettigheter, og dermed ha muligheten til å returnere til Norge som det skulle vise seg at jeg hater å bo utenlands? Eller si at jeg ønsker å returnere om 8-10 år om jeg har klart å spare opp egenkapital til bolig.

9: Om jeg returnerer til Norge igjen, vil jeg da ha samme uføretrygd som jeg har nå? Jeg risikerer ikke å miste den ytelsen ved å flytte ut av landet?

10: Har lest om frivillig medlemskap i folketrygden uten helt å klare å forstå dybden av det. Hva koster det en emigrant med uføretrygd å betale frivillig medlemskap i folketrygden og hvilke rettigheter og plikter gir det?

Er det noen spesielle land eller områder dere anbefaler?
Vis hele sitatet...
Heisann!.

Jeg er selv uføretrygdet og tok det store skrittet for 5 år siden, solgte alt jeg eide og flyttet til Kanariøyene. Har ikke angret en dag i etterkant selv om lengselen til gamlelandet var stor det første året.

Skal prøve å svare på så godt jeg kan på spørsmålene dine.

1: Du kan flytte hvor du vil, uførepensjonen mister du ikke så fremt til
at noe ekstremt skjer med de Norske trygderettighetene.

2: Flytter du til et land uten skatteavtale med Norge så kan du risikere
dobbel beskatning.

3: Det kommer an på hvilket land du flytter til og eventuell skatteavtale
med Norge, flytter du til et land med skatteavtale så risikerer du
dobbel beskatning det første året men du kan søke om refusjon og
tilbakebetaling av innbetalt skatt etter avtalen.

Skatt på uførepensjon varierer fra land til land, for eksempel så er
det ingen skatt på uførepensjon i Spania hvis du er 100% ufør og
kan bevise dette for Spanske skattemyndigheter
(her må du ha en riktig og godkjent oversettelse av vedtak fra NAV
fra Norsk til Spansk).
Gradering av Spansk uførepensjon er noe helt annet enn det vi er
vandt med, er du 100% her så er du i deres øyne
grønnsak. Her så heter det "Discapacidad permanente absoluta"

4: Du er ikke skattemessig emigrert fra Norge før etter det tredje året
etter du melde utflytting, men du kan kun bli skattemessig emigrert
hvis du er registrert som skattebetaler i det landet du har flyttet til
og kan bevise det ovenfor skatteetaten med dokumentasjon fra
skattemyndighetene i det landet du har flyttet til.

5: Igjennom en eventuell skatteavtale mellom Norge og landet du har
flyttet til.

6: Flytter du innen EØS så kan du søke HELFO om et skjema som heter
E121 (S1 i noen land). Det gir deg samme rettigheter og tilgang til
offentlig helsehjelp som landets egne innbyggere.

7: No problemo amigo!, snakker du Engelsk og Spansk så kommer du
langt.

8: Du mister aldri det Norske statsborgerskapet.

9: Om du flytter tilbake til Norge så vil du fremdeles ha den samme
pensjonen, du mister heller ikke ytelsen. Om du er bosatt utenfor
Norge så får også økningen i pensjonen hvert år.

10: Du er medlem i folketrygden så lenge du er skattepliktig til Norge,
etter du blir skattemessig emigrert så må du varsle NAV så de kan
trekke 8.2% for medlemskap. Medlemskapet i folketrygden sørger
for rettighetene som følger med E121 skjemaet som nevnt over.

Kan til slutt skrive litt om min egen situasjon, som nevnt over så flyttet jeg for 5 år siden.
Den gangen så fikk jeg innvilget ung-ufør, søkte NAV om eksport av uførepensjon som selvfølgelig gikk i orden. Jeg mistet ung-ufør tillegget men det var jeg forberedt på.
Fikk en omregning av pensjon basert på botid og tidligere inntekt så det gikk nesten opp i opp.

Fant faktisk en bolig på Kanariøyene som var avertert på Finn.no av alle plasser, snakket med husverten og gjorde en avtale. Betalte inn depositum og bestilte flybillett. Alt jeg hadde med av bagasje gikk i en koffert.

Nå leier jeg et hus/småbruk med 2 soverom, stue, bad og kjøkken. Terrasse på over 50 kvadratmeter og en stor hage der jeg har poteter, appelsiner, druer, gresskar og oliventre.

For alt dette betaler jeg 390€ mnd pluss strøm, har i tillegg bil og lagt av litt penger til å bygge en langt over snittet pc som jeg aldri kunne realisert på uførepensjon i Norge.

Nå skal det sies at jeg er gift med en dame som har Spansk som morsmål, det gjorde alle formaliteter med papirer mye enklere.

Men uansett så lever vi veldig bra på 20000KR i måneden, snittlønnen for en person her ligger rundt 8000KR.

Til TS: En liten klisjè, ta sjansen!. Ikke angre på det du aldri gjorde, går det skeis så har du i allefall prøvd!.