View Single Post
Jobbet som truckfører på lager og tjente 240kr timen eller noe. Lastebilsjåfører i samme firma tjente vel mer opp mot 300kr timen pga. flere tillegg og regler. Det er mangel på kompetente sjåfører så ikke vær en idiot og la deg bli utnyttet.

Det er utrolig mye inkompetanse og rovdrift i Norge i dag. En i bokollektivet mitt jobbet på Burger King i Bergen og fikk ikke overtidsbetalt av sjefen sin, noe som er straight up ulovlig. Samme sjefen på Bergen Storsenter betalte ikke ut lønnen, eller kun deler av lønnen. Dette var enkelt tilfeller men stinker shady shit fra 10 mil unna og er også ulovlig. Min søster jobbet i Baker Brun. Sjefen der "gjorde feil" slik at hun fikk 5-6000kr mindre i lønn enn hun skulle ha. Måtte si til henne at enten klager du og får lønnen du har krav på, ellers ringer jeg arbeidstilsynet på dem (anonymt tips). Hun klaget, og fikk rett lønn etterbetalt og etter dette.

Vet ikke om dette er et lokalt problem i Bergen eller om samme problemet er en landsdekkende epidemi. Men det er mange, mange, MANGE helt ubrukelige sjefer i bedrifter som enten er fullstendig inkompetente og ubrukelige, eller driver med rovdrift med vilje. Vet ikke helt hva som er verst.

Om du som leser dette har en jobb med mindre enn 200kr timen i Norge i dag, så LES OPP på basics i arbeidsmiljøloven og sjekk /m arbeidstilsynet. Her er basics:

Jobber du mer enn ordinær arbeidstid skal du ha overtid.
Jobber du mer enn X antall timer per måned skal du ha overtidsbetalt på timene over ordinær tid.
Jobber du 9 timer+ (tror jeg det er, kanskje det er 10 correct me if I'm wrong) har du KRAV på enda en 30 minutters lunsj BETALT AV JOBBEN.
Du har krav på minst en 30 minutters lunsj uansett om jobben din har det så travelt at du "ikke har tid til å ta lunsj" Det er ingen unnskyldning som eksisterer der du mister retten på lunsj og de hvilepausene du har krav på. Om en sjef forteller deg at "du har ikke tid til å ta lunsj" kan du be de ryke og reise rett til helvete.

Igjen. Ikke LA DEG SELV bli utnyttet. Ikke bare rævkjører du deg selv, du rævkjører andre med å la disse low-life idiotene som ikke har noen som helst plass som "sjef" i arbeidslivet å gjøre - til å gjøre enda mer skade.

Enkelt og greit. Les igjennom arbeidsmiljøloven. Det er skremmende hvor lite folk vet om sine egne rettigheter. Skremmende fordi at det trengs. Fordi at mange "sjefer" som driver bedrifter i dag, er inkompetente idioter som ikke har noe å gjøre i en administrativ rolle i arbeidslivet.